La nova Ordenança de l’ús cívic dels espais públics estableix que a les festes populars s’han d’utilitzar tassons reutilitzables o biodegradables a les zones públiques
Els tassons s’ofereixen en préstec als bars que muntin barra a les festes i a les entitats, associacions i altres col·lectius organitzadors d’esdeveniments
Palma, 28 de novembre de 2018. – Les regidores de Participació Ciutadana i Coordinació Territorial, Eva Frade, d’Ecologia, Agricultura i Benestar Animal i presidenta d’EMAYA, Neus Truyol, i de Funció Pública i Govern Interior, Aurora Jhardi, han presentat avui matí els tassons reutilitzables per a les festes de Palma i el funcionament del servei de préstec municipal.
L’Ajuntament de Palma compta a partir d’ara amb 30.000 tassons reutilitzables de plàstic, que ofereix en servei de préstec, a través d’EMAYA, a bars, entitats, associacions, centres educatius i altres col·lectius, per a les festes populars que es facin en espais públics. En el cas de les festes de Sant Sebastià, on s’estrenarà l’ús del tassó, s’oferirà activament a tots els bars i entitats que sol·licitin llicència per a muntar barra o paradeta a la via pública.
Amb aquest servei es vol facilitar l’acompliment de l’Ordenança reguladora de l’ús cívic dels espais públics (ORUCEP) aprovada definitivament al Ple de l’Ajuntament el 29 de novembre de 2018, que estableix que a les festes populars en espais públics sempre s’utilitzaran tassons de plàstic reutilitzables o de materials biodegradables. L’incompliment d’aquesta norma pot suposar sancions entre 100 i 750 €.
A més, l’objectiu principal d’aquesta actuació és implantar bones pràctiques en matèria de prevenció de residus. Aquesta acció està inclosa al Programa local de prevenció de residus municipals de Palma, entre altres accions d’educació, formació i conscienciació en bones pràctiques per a prevenir residus. L’ús de tassons reutilitzables pot evitar el 80 % de les deixalles generades en un esdeveniment.
Els interessats podran sol·licitar entre 100 i 500 tassons a EMAYA, i signar un document de sol·licitud i compromís. Es recomana que en el moment de deixar els tassons als clients o participants en la festa, aquests hagin de deixar un dipòsit d’1 €. Així, una vegada finalitzat l’esdeveniment haureu de retornar els tassons nets i tants d’euros com tassons no retornats. Així el servei no té cap cost per als organitzadors ni per als usuaris.
Des de l’Àrea de Participació Ciutadana ja s’ha enviat informació sobre aquest servei a totes les entitats inscrites al registre municipal, i també es difondrà als webs i xarxes socials municipals.
Cal recordar que després de la revetlla de Sant Sebastià d’enguany, els serveis de neteja varen recollir unes 10 tones de plàstics, llaunes i cartons. L’objectiu d’aquesta actuació és que a partir d’ara, a les festes de Sant Sebastià, Sant Joan, festes de Sant Antoni i d’estiu als barris, esdeveniments de col·lectius diversos, etc., aquestes quantitats de residus es redueixin de forma considerable fins a arribar a prevenir-los en bona part.