Palma, 28 de febrer de 2019.- La Societat Municipal d’Aparcaments i Projectes (Smap), amb la col·laboració de les àrees de Mobilitat i Model de Ciutat, Urbanisme i Habitatge Digne, projecta set nous aparcaments per a Palma. La proposta contempla quatre aparcaments soterrats, amb gairebé 2.300 places, i tres estacionaments dissuasius ubicats als principals accessos a Palma.
El batle de Palma, Antoni Noguera, ha destacat que “treballam en el disseny d’un model de ciutat a quinze o vint anys vista que ens permeti rompre amb la forta dependència del vehicle privat i avançar en una mobilitat cada vegada més eficient i sostenible”.
Durant aquest mandat, l’SMAP ha sanejat els seus comptes i, actualment, té un superàvit en el 2018 de 2,7 milions, que, segons ha informat el consistori que “ens permetrà ara implementar una mobilitat urbana sostenible a tot el municipi”.
Dades econòmiques
L’Smap ha estudiat a nivell econòmic el cost de cada un dels estacionaments soterrats, que implicarien una inversió estimada d’uns 40 milions d’euros que es finançarien amb recursos propis i recursos financers aliens. A dia d’avui, l’empresa municipal ha rebaixat el deute en 22 milions d’euros i duu dos anys en què els beneficis obtinguts queden íntegrament a l’Smap després de deixar a zero els deutes d’exercicis anteriors. El 2018 es tancarà amb uns beneficis aproximats de 2,7 milions d’euros.
Aparcaments soterrats
Actualment, Palma disposa de 12.342 places soterrades entre les gestionades per l’Smap, les concessions i els aparcaments públics de caràcter privat. Amb els nous estacionaments, aquesta xifra s’incrementarà fins a les 14.600 places. Els nous aparcaments soterrats s’ubicaran a quatre zones diferents de Palma que es començaran a construir de forma escalonada. D’aquesta manera, la previsió és la següent:
- Josep Darder Metge: es tracta del primer projecte que s’executarà. S’està preparant la licitació del projecte perquè les obres puguin començar el 2020. Es tracta d’un estacionament amb una previsió de tres plantes i unes 672 places. S’ubicarà davall la calçada del carrer. Permetrà donar resposta als barris de Son Canals i Pere Garau. Cost aproximat: 11 milions d’euros.
- Plaça Progrés: un cop enllestit el primer aparcament s’iniciaran les obres del segon, que es troba al barri de Santa Catalina. La previsió és que tingui tres plantes i unes 378 places. S’ubicarà davall la plaça i permetrà donar resposta a les peticions dels veïnats de Santa Catalina. Cost aproximat: poc més de 8 milions d’euros.
- Avinguda Gabriel Alomar: es tracta d’una ampliació de l’aparcament existent que es farà un cop que l’estacionament retorni a l’Smap el 2021. Tindrà dues plantes i unes 428 places. Permetrà desviar-hi vehicles que solen anar a l’aparcament d’Antoni Maura i donarà servei als barris de Sa Calatrava i Foners. Cost aproximat: 9 milions d’euros.
- Plaça de Toros: el càlcul estimat és que tingui dues plantes i unes 810 places. La previsió és que es pugui construir en un solar situat devora el coliseu balear. Cost aproximat: 12 milions d’euros.
Aparcaments dissuasius
Els tres aparcaments dissuasius estan en fase d’estudi i s’ubicaran a tres dels principals accessos a Palma. Complementaran els tres existents: Son Sardina, Son Moix i Son Fuster. Els projectes que s’estan estudiant són els següents:
- Carrer Aragó: s’ubicarà en un solar que es troba a la zona de sortida de la Via de Cintura. Donarà alternatives als vehicles que accedeixin a Palma des de la Via de Cintura.
- Corredor Ponent: la previsió és que es pugui ubicar en un solar de Porto Pi. Donarà alternatives als vehicles que accedeixin a Palma des de l’autopista d’Andratx.
- Corredor Llevant: pendent de trobar un solar. Ha de donar resposta als vehicles que provenen de l’autopista de Llucmajor.