Comparteix a les teves xarxes!

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email

Noves mesures d’Urbanisme, Justícia Social i Mobilitat per a la gestió de la crisi sanitària ocasionada pel COVID-19

Palma, 21 de març de 2020.- Les diferents àrees de l’Ajuntament de Palma segueixen fent feina per a gestionar la crisi sanitària ocasionada pel COVID 19. D’aquesta manera, s’estan aplicant i posant en marxa diferents accions i iniciatives.

La regidoria de Justícia Social, Feminisme i LGTBI destinarà 267.500 euros de manera immediata per pal·liar l’emergència habitacional de les dones víctimes de violència de gènere i els seus fills i filles. Des de l’àrea s’ha fet una modificació de crèdit de partides que a conseqüència de la situació que planteja el COVID-19 no es té certesa de què es puguin executar, com és la construcció del centre LGTBI a ciutat o diferents campanyes publicitàries.

L’objectiu és poder garantir els serveis bàsics d’allotjament i alimentació a les víctimes de violència de gènere que en aquests moments no poder ser ateses al Servei d’Acollida Municipal. Per tant, les usuàries seran allotjades a hotels de la ciutat amb pensió completa.

Urbanisme
Les sessions del Consell de Gerència d’Urbanisme es reprendran dimarts dia 24 i se celebraran cada quinze dies. Aquesta és la decisió que ha pres avui de l’àrea de Model de Ciutat, Habitatge Digne i Sostenibilitat després d’analitzar la viabilitat de la convocatòria amb mitjans telemàtics. El Reial Decret 463/2020, de 14 de març, suspèn els terminis administratius, però la tramitació administrativa continua. Es convocarà als membres amb dret a vot a una vídeo trucada per tal de celebrar amb tota la normalitat possible les sessions del Consell de Gerència.

Els acords dels Consell de Gerència que se celebrin les properes setmanes tenen validesa des de la mateixa aprovació i per a garantir la informació pública es publicaran a la pàgina web de l’Ajuntament i si és necessari es notificaran via electrònica als interessats. Els departaments d’Obres i Activitats continuen la seva activitat centrats en l’emissió d’informes sobre les comunicacions prèvies presentades amb anterioritat al dia 14 de març, així com l’emissió d’informes tècnics dels projectes que ja tenen tota la documentació completa i no depenen d’informes externs. Tots els departaments duen a terme l’atenció ciutadana per via telefònica i via correu electrònic. Les cites ja fixades s’han continuat atenent per aquestes dues modalitats.

En aquest sentit, els serveis mínims de l’àrea dels diferents departament són:

  • Departament d’Obres i Qualitat de l’edificació: donar entrada de registra a les instàncies presentades pel sistema telemàtic Sistra; emissió d’informes pendents: si són favorables es continua tramitació i s’eleva al Consell de Gerència; si l’informe és de deficiències es comunicarà per via electrònica al tècnic redactor del projecte a fi de preparar les esmenes que pertoquin; serveis mínims per a les inspeccions de final d’obra; atenció ciutadana via correu electrònica i telefònic de consultes de caràcter tècnic, jurídic o administratiu.
  • Departament d’Activitats i Seguretat dels establiments: emissió
    d’informes tant per part del personal tècnic com jurídic, els informe
    favorables continuen la tramitació i els de deficiències seran notificats per correu electrònic a les persones que hagin sol·licitat aquest model de notificació. En el cas de decrets i certificats, es continua la preparació dels mateixos tot i que de moment no es poden notificar. En relació a les denúncies, l’emissió d’informes continua però la notificació de possibles incompliments o notificació de mesures cautelars no es realitza perquè els establiments estan tancats. I es manté l’atenció ciutadana via correu electrònica i telefònic.
  • Departament d’Habitatge i Oficina Antidesnonaments: Atenció ciutadana continua oberta perquè s’atenen les cites telefònicament, recepció de documentació on line i revisió d’expedients propers a desnonaments, tot i que actualment han quedat suspesos judicialment.
  • Departament de Disciplina i Seguretat dels edificis: Atenció a les emergències del servei d’inspecció d’edificis.
  • Departaments de Planejament i Gestió Urbanística, i Departament de Pla General: Redacció d’informes i completar els expedients.
  • Departament d’Administració i de Gerència: Celebració del Consell de Gerència cada 15 dies, continuïtat en els expedients de contractació.
  • Arxiu: disseny de la cita prèvia on line per a consultes d’expedients en
    situació d’arxiu.
  • Patronat Municipal d’Habitatge-RIBA: Atenció telefònica, atenció als
    usuaris de caire social que afectin a llogaters o les comunitats d’habitatges que gestiona el PMH-Riba; tramitació dels expedients de contractació

La regidora de Model de Ciutat, Neus Truyol, ha apel·lat a la responsabilitat dels promotors de les obres en curs per aplicar les pautes d’actuació per garantir la seguretat i salut pública que recomanen les instàncies sanitàries i el COAIB davant aquesta situació d’emergència. “Mentre no s’estableixin decisions contràries específiques, les obres en execució poden continuar però han de autoritats sanitàries estatals i del Govern de les Illes Balears en matèria de prevenció i protecció contra el COVID19”, ha dit.

Son Moix
Un grup de Bombers de Palma ha traslladat mig centenar de matalassos, llençols, mantes i coixins donats des de dos hotels de Mallorca per al poliesportiu Son Moix, que s’està habilitant per acollir a persones sense sostre dels efectes del COVID-19. En total, tindrà capacitat per a 50 persones.

El trasllat s’ha efectuat de manera voluntària per part dels Bombers de Palma, atenent una petició de l’Àrea de Cultura i Benestar Social de l’Ajuntament per donar resposta a la sol·licitud de suport efectuada tant des del Consell de Mallorca com del Govern balear. Per la seva banda, l’Àrea d’Infraestructures ha facilitat taules, cadires i altres estris.

Els matalassos han estat donats per l’Hotel Protur Badia Park de Sa Coma i els llençols, mantes i coixins per l’Universal Hotel Romàntica de la Colònia de Sant Jordi, que pertany de la cadena Universal Hotels.

Taxis
L’àrea de Mobilitat Sostenible ha acordat amb el sector del taxi una resolució per adaptar els torns de treball d’aquest sector, que a Palma disposa de 1.246 llicències, a la disminució de la demanda ocasionada per la crisi sanitària que ha motivat la declaració de l’estat d’alarma. Aquesta decisió s’ha pres en el marc de la Mesa de coordinació de llicències d’autotaxi. En aquest sentit, l’àrea de Mobilitat Sostenible vol agrair a tot el sector la seva col·laboració i, especialment, a tots aquells taxistes que aquestes dies s’han posat a disposició de les autoritats sanitàries de forma desinteressada, manifestant un gran compromís i vocació de servei públic.

La resolució allarga fins el mes d’abril, inclòs, el manteniment del 50 per cent del servei. En aquest sentit, cal recordar que habitualment a partir del mes d’abril, per mor de la temporada alta, el servei de taxis està al 100 per cent. La resolució modifica els règim de lliurança dels taxis perquè el 25 per cent de la flota estigui operativa al carrer i l’altre 25 per cent romangui a l’expectativa (estigui en situació de guàrdia) per tal de poder prestar el seu servei en cas de que l’autoritat sanitària així ho requereixi. Allò que es pretén és que hagi al carrer únicament els taxis que són necessaris a Palma, vetllant així per protegir als treballadors/es d’aquest sector. Així mateix, aquesta resolució té en compte el Reial Decret, que estipula que cada taxi només pot transportar una persona (o dues en cas d’haver de transportar un menor que ha d’anar acompanyat) .

Pel que fa als taxis adaptats per a persones amb mobilitat reduïda es manté el 50% del servei, atès que en la situació actual es considera que poden ser necessaris per transportar persones amb menys autonomia per realitzar desplaçaments necessaris per anar al seu lloc de feina, adquirir productes de primera necessitat o anar a centres hospitalaris.

Bicipalma
La Societat Municipal d’Aparcaments i Projectes (Smap) ha realitzat aquesta setmana una neteja amb productes desinfectants a les 37 estacions de Bicipalma i a les 230 bicicletes d’aquest servei, que roman inoperatiu des de dilluns dia 16 de març. Durant aquesta setmana una empresa especialitzada ha aplicat productes desinfectants a totes les estacions i també al taller ubicat a l’aparcament del carrer Manacor, on ara s’emmagatzemen totes les bicicletes de Bicipalma

Seguretat ciutadana
Efectius de la unitat de desinfecció de l’Exèrcit de Terra, que pertanyen al Regiment de Defensa NBQ, han col·laborat amb les feines de neteja i desinfecció de les dependències de la Policia Local i dels Bombers de Palma.

Aquest regiment, que ha vingut des de València, està recolzat per la unitat de Sapadors de la Comandància General de Balears i el Regiment d’Infanteria Palma 47.

A més de les tasques dels militars, personal de manteniment de la Policia Local ha utilitzat canons d’ozó per a desinfectar vehicles i diferents estances de la comissaria. També ha col•laborat en aquestes tasques personal de neteja. Per la seva banda, l’Àrea d’Infraestructures i Accessibilitat de l’Ajuntament de Palma continua amb les seves tasques de neteja i desinfecció ordinàries, que han estat reforçades. D’altra banda, el Batalló de Defensa NBQ va iniciar les tasques de desinfección del Parc de Bombers de Sa Teulera.

Fonts d’aigua

Les fonts d’aigua de Palma romandran tancades des d’avui i fins que acabi l’estat d’alarma. Es tracta tant de les fonts que gestions l’Àrea d’Infraestructures com les d’aigua filtrada d’EMAYA. S’han posat cartells informatius. Cal recordar que l’aigua que subministra EMAYA (o aigua de la xarxa) es pot utilitzar per beure i cuinar: té totes les garanties sanitàries i és segura respecte als riscs de transmissió del COVID-19.

Son Reus
El Centre Sanitari de Protecció Animal de Son Reus continua treballant per garantir la salut, el benestar i l’atenció als animals acollits. S’han implantat serveis mínims i realitzant torns treballant de manera separada amb la idea de reduir el risc d’aturada en cas de contagi. La presència de voluntaris ara mateix no és necessària per a l’atenció als animals, a més trenca la situació d’aïllament i suposa un risc per a la salut del personal que té cura dels animals. En cas de baixes o altres circumstàncies que ho requerissin, es cridaria als voluntaris necessaris des del Centre.

Cultura
La web palmaculturaoberta.com té nous continguts. La plataforma habilitada per l’àrea de cultura per gaudir de continguts culturals des de casa, s’ha enriquit amb noves col·laboracions. Aquestes propostes surten de professionals de la cultura i també de recomanacions del personal de la regidoria.

Entre les recomanacions dels professionals i creadors que s’han penjat es troben les de la directora d’Es Baluard, Imma Prieto, de la coreògrafa Maria Antònia Oliver, el director d’escena Joan Fullana, el pianista Joan Travé, la companyia “Las Primas de Bàrbara” i el crític musical Ferran Pereyra. La nòmina de creadors i professionals anirà augmentant les pròximes setmanes.

També s’han incorporat nou contingut a l’apartat de selecció de la regidoria. S’ha penjat un article del cronista de la Ciutat, Bartolomé Bestard, que parla de la plaga de la pesta. La conservadora del Castell de Bellver, Magdalena Rosselló, ha seleccionat a per la web un documental dels presoners que du per títol “Ombres”.

Destaca, per exemple, el nou espai habilitat per pujar contingut del Casal Solleric. El centre d’art ha tancat per la crisi sanitària. Les exposicions de la guanyadora i els seleccionats al Ciutat de Palma, la mostra “Col·lapse, la màquina cèlibe” de Joan Morey, “Teixit conjuntiu”, de na Tonina Matamalas, no es podran veure per la nova situació i l’estat d’alarma. Per això, des de la regidoria de cultura han apostat per un contingut expandit entorn de l’obra de Morey, amb tot una sèrie de referents i continguts que es relacionen amb el discurs i les peces de la mostra de l’artista al Casal.

Entre les recomanacions dels professionals i creadors que s’han penjat es troben les del promotor Joan Cabot. L’apartat de la regidoria compta ara amb una col·laboració dels bibliotecaris municipals, que fan tota una sèrie de recomanacions de llibres i contacontes.

Altres mesures adoptades
L’Ajuntament de Palma ha fixat diferents mesures en aplicació del Reial Decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l’estat d’alarma per a la gestió de la crisi sanitària ocasionada pel COVID-19. Són les següents:

  • Mobilitat. Els serveis d’ORA, galeres i Bicipalma estan suspesos. L’EMT presta el seu servei en una freqüència reduïda.
  • Cultura. Ha habilitat la plataforma www.palmaculturaoberta.com per oferir continguts cultural, on hi ha un enllaç amb Filmin per descarregar-se codis gratuïts de visionat de les pel·lícules seleccionades del festival de cinema Atlàntida. A més, ha reprogramat les obres previstes als teatres municipals que s’havien hagut d’ajornar.
  • Neteja. Es manté la recollida de residus i la neteja de la ciutat. Es garanteix el subministrament d’aigua. No hi ha recollida de trastos al carrer, ni recollida domiciliària ni d’oli. Els parcs verds romanen tancats durant la declaració d’alarma, igualment el camió del reciclatge suspèn la seva ruta setmanal.
  • Emaya està netejant els carrers de Palma amb aigua i lleixiu per prevenció i per intensificar la neteja. S’estan emprant tres camions cisterna i dues baldejadores (agranadores dotades de sistemes d’aplicació d’aigua a pressió).
  • Instal·lacions tancades. Poliesportius i pistes esportives, parcs i jardins, Casals de barri, centres de dia, casals d’autonomia personal, escoletes, biblioteques, Castell de Bellver, Casal Solleric, Can Balaguer, Fundació Pilar i Joan Miró, Arxiu municipal.

Comparteix a les teves xarxes!

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email