Palma, 17 d’abril de 2020- Des que es va decretar l’estat d’alarma a causa de la crisi sanitària ocasionada pel COVID-19, l’Àrea de Benestar Social de l’Ajuntament de Palma ha atorgat 3.209 ajudes econòmiques per a la cobertura de necessitats bàsiques i habitatge. S’hi han destinat 868.000 euros i han permès atendre 2.209 famílies en situació de vulnerabilitat. Al mateix període de l’any anterior (del 16 de març al 16 d’abril) es destinaren 1.804 ajudes per a 1.155 famílies per un total de 458.000 euros. En les darreres dues setmanes s’han concedit 1.207 ajudes més a 734 famílies per un valor de 334.000. Així, en termes interanuals, s’han atorgat un 78 per cent més d’ajudes, s’han atès un 91 per cent més de famílies i l’import econòmic destinat s’ha incrementat en un 89 per cent.
Com a novetat, i per evitar les esperes als usuaris, s’ha afegit un número de telèfon mòbil per a cadascun dels 10 centres dels serveis socials de Ciutat. A més, s’ha reforçat el servei telefònic d’emergències amb tres professionals més i s’ha habilitat una centraleta diferenciada de la resta per atendre les demandes dels centres més saturats, que aquesta setmana han estat Llevant Nord i Litoral. A més, fins a dia d’avui des dels serveis socials de l’Ajuntament de Palma s’han tramitat 500 sol·licituds de la Renda Social Garantida Extraordinària que ha posat en marxa la Conselleria de Serveis Socials.
En aquest període s’ha reforçat el repartiment de menjar a domicili, que ara també inclou a les famílies. Així, s’ha arribat a 756 llars, 22 més que ara fa dues setmanes. D’aquestes, 11 són famílies. El nou dispositiu posat en marxa per respondre a la necessitat de comprar i portar medicaments i aliments a les cases d’aquelles persones que ho necessiten ja dona servei a 88 llars.
Tots els centres municipals de serveis socials estan funcionant amb els equips de guàrdia i atenent les situacions d’urgència i redirigint les necessitats d’acompanyament. Cada dia es reben entre 520 i 600 telefonades demanant informació i orientació sobre la possibilitat de rebre ajudes. Ara fa dues setmanes oscil·laven entre les 400 i les 450. Aquest augment respon, en part, a la posada en marxa de la Renda Social Garantida Extraordinària del Govern.També se segueix donant ajuda per teleassistència a 458 persones.
El Servei d’Ajuda a Domicili té 1044 casos en seguiment a diari. 139 usuaris han demanat suspendre temporalment el servei per temporalment i se’ls continua fent un seguiment telefònic mentre són els familiars qui tenen cura d’ells.
Els casals d’autonomia i centres de dia, en canvi, continuen tancats i es fa un seguiment personalitzat, cada dia, als 205 usuaris. Es realitza una telefonada de contacte diària i s’ofereixen els serveis complementaris de menjar a domicili.
D’altra banda, cal destacar que els educadors socials estan en permanent contacte amb les famílies usuàries dels serveis socials que tenen infants i joves per fer-ne un seguiment i acompanyar-los en l’actual situació.
Les 50 places habilitades al poliesportiu de Son Moix per acollir persones sense sostre està al màxim de la seva ocupació. Els usuaris allotjats són atesos per treballadors especialitzats, amb el suport de tècnics de serveis socials, personal d’infermeria i de seguretat privada.
El tinent de batle de Cultura i Benestar Social, Antoni Noguera ha volgut destacar que “l’Ajuntament destinarà totes les ajudes i tots els mitjans al seu abast perquè aquesta crisi no deixi ningú enrere, i menys les persones més vulnerables. Donam resposta a les necessitats que ens anam trobant, per això hem posat en marxa un servei de compra d’aliments i medicaments que portam als domicilis de les persones que no poden sortir i ara augmentam el servei telefònic als centres socials de ciutat i també reforçam l’assistència telefònica per a les emergències socials. Tot, amb l’objectiu de ser a prop de les persones que més ho necessiten”. Noguera ha tornat a donar les gràcies als treballadors socials que fan una “tasca de proximitat i responen a una demanda indispensable per a la societat en aquests moments que vivim”.