Palma, 6 de maig de 2020- Des que es va decretar l’estat d’alarma a causa de la crisi sanitària ocasionada pel COVID-19, l’Àrea de Benestar Social de l’Ajuntament de Palma ha atorgat 1544 ajudes per a la cobertura de despeses d’habitatge per un valor de 692.633,20 euros. Així ho han explicat avui en roda de premsa el tinent de batle, Antoni Noguera i la coordinadora general de Benestar i Drets Socials, Catalina Maria Trobat. En comparació amb el mateix període de l’any anterior és un augment del 150 per cent, quan s’hi destinaren aproximadament 280 mil euros. Les ajudes per a l’habitatge suposen el 44,35 per cent de la inversió econòmica total destinada per cobrir les 6021 ajudes que s’han donat des de mitjan del mes de març. Aquestes ajudes han arribat a 3.746 famílies, i s’hi han destinat 1.561.734,01 euros. Durant el mateix període de l’any passat es van atorgar 1308 ajudes per a 2314 famílies per un total de 548.500 euros.
Si comparam els nous expedients que s’han obert el mes d’abril en comparació amb el mes de febrer hi ha un increment remarcable: aquest mes passat se n’obriren 2633 quan al febrer foren 495. En xifres percentuals suposa un increment del 432 per cent. També és un augment molt important si es té en compte que la mitjana de l’any passat va ser de 5000. És a dir, aquest mes d’abril s’han obert més de la meitat dels expedients que en tot l’any passat.
Per fer front a l’augment de la demanda s’han incorporat 13 nous professionals al departament: 6 treballadors socials de nova contractació, 6 auxiliars informadors i un economista. Aquest darrer s’incorpora a l’equip administratiu per agilitzar l’increment els ajuts econòmics a tramitar. A més, fins a dia d’avui des dels serveis socials de l’Ajuntament de Palma s’han tramitat unes 1000 sol·licituds de la Renda Social Garantida Extraordinària que ha posat en marxa la Conselleria de Serveis Socials. Trobat ha remarcat la feina que fan els treballadors socials, “una feina de primera línia per garantir el rescat de les persones”.
En aquest període s’ha reforçat el repartiment de menjar a domicili, que ara també inclou a les famílies. Així, s’ha arribat a 801 llars, 100 més que quan va començar el confinament. A més, aquest servei arriba també a 31 llars amb menors, un servei que s’inicià a principis d’abril. El dispositiu posat en marxa per respondre a la necessitat de comprar i portar medicaments i aliments a les cases d’aquelles persones que ho necessiten dona servei a 30 llars.
Tots els centres municipals de serveis socials estan funcionant amb els equips de guàrdia i atenent les situacions d’urgència i redirigint les necessitats d’acompanyament. Al dia, la mitjana d’atenció telefònica als centres de serveis socials és d’unes 1200 telefonades, entre casos nous i d’altres de ja atesos pels serves socials. Aquest augment respon, en part, a la posada en marxa de la Renda Social Garantida Extraordinària del Govern.També se segueix donant ajuda per teleassistència a 443 persones, que en els darrers 15 dies ha registrat 15 baixes.
El Servei d’Ajuda a Domicili té 1044 casos en seguiment a diari. 139 usuaris han demanat suspendre temporalment el servei per temporalment i se’ls continua fent un seguiment telefònic mentre són els familiars qui tenen cura d’ells.
Els casals d’autonomia i centres de dia, en canvi, continuen tancats i es fa un seguiment personalitzat, cada dia, als 205 usuaris. Es realitza una telefonada de contacte diària i s’ofereixen els serveis complementaris de menjar a domicili.
D’altra banda, cal destacar que els educadors socials estan en permanent contacte amb les famílies usuàries dels serveis socials que tenen infants i joves per fer-ne un seguiment i acompanyar-los en l’actual situació.
Les 50 places habilitades al poliesportiu de Son Moix per acollir persones sense sostre està al màxim de la seva ocupació. Els usuaris allotjats són atesos per treballadors especialitzats, amb el suport de tècnics de serveis socials, personal d’infermeria i de seguretat privada. Tant els treballadors com les persones que hi fan el confinament han passat les proves del COVID-19 i no s’hi ha detectat cap positiu.
El tinent de batle de Cultura i Benestar Social, Antoni Noguera, ha volgut destacar l’esforç que fa l’Ajuntament en general i l’àrea de Benestar en concret perquè “cap ciutadà no quedi enrere”. Les xifres posen de manifest l’augment de les necessitats a causa de la situació de crisi sanitària i social que vivim, però també que “mai no s’havia fet tanta feina amb una situació tan complexa”.