Palma, 8 de maig de 2020.- L’Ajuntament de Palma es prepara per a l’inici de la Fase I de la desescalada, pendent de les normes que es publiquin, que concretaran els serveis i instal·lacions que es poden reobrir. La previsió és que comenci dia 11 de maig en aquells territoris que estiguin preparats i que el Ministeri de Sanitat convalidi. L’Ajuntament s’ha preparat en base a les diferents ordres ministerials que s’han publicat en el BOE i que ja regeixen a diferents territoris.
Per a poder reobrir serveis i instal·lacions s’aplicaran totes les condicions de distanciament entre persones que marquin les autoritats sanitàries, a més de les mesures d’aforament que pertoqui en cada cas i es recuperarà l’atenció al públic, amb cita prèvia o sense.
El restabliment de la normalitat implica la recuperació de serveis que fins ara havien estat tancats o que es mantenien oberts de forma no presencial (telemàtica o telefònica).
D’aquesta manera, les previsions són les següents, sempre i quan s’entri a la Fase I i la norma ho permeti:
- Reactivació de l’ORA a partir del 13 de maig. La reobertura del teixit comercial i de la mobilitat laboral incrementen la necessitat de rotació per a una mobilitat fluïda.
- El servei de l’EMT s’incrementa en un 80 per cent. Quan s’entri a la Fase I, els augmentarà molt el servei en dies feiners. Des de dilluns hi haurà més busos a les zones més poblades de Palma, als grans corredors. És obligatori l’ús de la mascareta i validar preferentment amb targeta ciutadana. L’ocupació màxima permesa dels busos serà el 50 per cent. Es recuperen horaris anteriors a l’estat d’alarma a les línies que cobreixen els principals eixos de mobilitat de Palma i la seva àrea metropolitana.
- Reobertura de dues Oficines d’Atenció a la Ciutadania, la d’Avingudes i Sant Ferran, en horari de 8.30 a 14 hores, que es sumen a la de Cort, oberta durant el confinament per a tràmits essencials. S’aniran incorporant nous tràmits, que aniran augmentat. L’oficina de Son Ferriol s’obrirà per a tràmits de padró amb cita prèvia per aquelles persones a qui es va anul·lar la cita a causa del confinament. Hi haurà un horari d’atenció preferent per a gent major de 65 anys, de 10 a 11 hores, i limitació d’aforament (5 usuaris per OAC).
- Benestar Social: tot el personal dels Centres Municipals de Serveis Socials faran feina de forma presencial i el Servei d’Ajuda a Domicili es prestarà de forma presencial.
- Serveis d’atenció a les dones víctimes de violència de gènere: s’han mantingut actius durant tot el confinament. El Servei d’Acollida Municipal compta amb protocols tècnics molt específics que han garantit totes les mesures de seguretat que han garantit en tot moment la prestació amb garanties sanitàries. En el cas del Servei d’Acollida Integral Violència de Gènere s’elaborarà una proposta de reincorporació presencial dels treballadors al Centre Flassaders d’acord amb la previsió orientativa per a l’aixecament de les limitacions en l’àmbit nacional establertes en Estat d’Alarma.
- Son Reus: es recupera l’atenció ciutadana amb cita prèvia per a adopcions i altres tràmits. Els visitants hauran de dur guants i mascareta. Es reserva una franja horària exclusiva per a majors de 65, de 9 a 10 hores. Es recupera el servei de voluntaris que passegen els cans a Son Reus amb cita prèvia i reducció d’aforaments, que en aquest fase és d’un 30 per cent (sobre els 20 permesos de forma simultània). Les persones de risc (majors de 65 anys i persones amb malalties) no hi podran accedir fins que les autoritats competents ho determinin. Es reprenen les cirurgies d’esterilització a les colònies felines urbanes.
- Reobertura de les biblioteques de Palma per a servei de préstec i devolució de llibres i per a tràmits del carnet.
- Reobertura del Castell de Bellver i Can Balaguer amb limitació d’aforament a 1/3.
- IME: reobertura dels espais exteriors de Son Moix que permeten fer esport de forma individual (sis pistes de tenis, la pista de patinatge, la pista d’atletisme i el velòdrom). S’haurà de demanar cita prèvia.
- EMAYA: Es reprèn el servei de recollida de roba als contenidors de Càritas Mallorca i Fundació Deixalles i es reobre l’atenció presencial a la ciutadania a les oficines de Joan Maragall d’EMAYA amb cita prèvia. Aforament limitat a 5 persones a l’interior i obligatorietat d’entrar amb mascaretes i guants. S’hi han col·locat mampares i a l’entrada de l’oficina hi haurà gel disponible per a rentar-se les mans.
- Mercats: als mercats municipals permanents podran començar a obrir els llocs no alimentaris sempre respectant les distàncies de seguretat. En relació als mercats no permanents, durant la fase I es prepararan les condicions per procedir a iniciar la seva activitat.
- Model de Ciutat: – Es manté el sistema de
teletreball:
- Atenció Ciutadana telemàtica (correu, telèfon i posarem en marxa reunions amb vídeoconferència)
- Atenció ciutadana presencial amb cita prèvia per entregar projectes obres, activitats i planejament
- Arxiu posarà en marxa cita prèvia
- Actiu (i introduint millores) al registre telemàtic
- Properament actualització de la pàgina web per accedir als tràmits i informació de servei
- Empresa Funerària Municipal: represa dels velatoris amb les restriccions previstes de limitació a 10 persones i condicions d’higiene. Recuperació de l’assistència exterior a les famílies, que s’oferirà de forma progressiva, i del condicionament dels difunts.
- Es posa en marxa de nou l’atenció al públic de departaments com Participació Ciutadana, Mobilitat, Govern Interior, Tributari (IBI, plusvàlua…) i Recaptació. S’haurà de demanar cita prèvia.