Palma, 11 de maig de 2020.- La regidora de l’Àrea de Model de Ciutat, Habitatge Digne i Sostenibilitat posa en valor i agraeix la feina dels treballadors i treballadores de tots els departaments de l’àrea, i en concret posa en relleu les xifres de productivitat que presenta els departaments d’Obres i Qualitat de l’Edificació i Activitats i Seguretat d’Establiments.
“El personal de l’àrea està fent un gran esforç per mantenir i millorar la productivitat en tot els moments d’incertesa i situacions complicades derivades del teletreball o situacions personals complexes. Els estam molt agraïts perquè demostren un sentit de la responsabilitat molt elevat i sobretot han sabut aprofitar les oportunitats d’aquesta crisi. Concretament, hem millorat processos, hem agilitzat tramitacions, hem treballat sense interrupcions i proposam millores cada dia per optimitzar el temps i els procediments de tramitació”.
La regidora afirma que durant aquest temps s’ha continuat garantint el servei públic. “El servei públic és la nostra prioritat, perquè hem de donar resposta a les demandes socials i garantir el desenvolupament de l’activitat econòmica, especialment en aquest moment de crisi que patim, però sempre vetllant pel compliment de la normativa vigent, amb garanties que els projectes estan dins el marc adequat”.
El departament d’Obres i Qualitat de l’Edificació ha gestionat durant l’estat d’alarma, és dir, durant dos mesos:
– 350 entrades de registre telemàtic, a més d’elaborar una guia per a facilitar l’ús de les plataformes de registre electrònic. Les noves entrades corresponent en menor nombre a noves sol·licituds de llicència, només 37, i la resta a subsanacions de projectes en execució o aportació de documentació per a expedients en tramitació.
– 300 consultes via correu electrònic, amb una mitjana de 30/40 al dia, de tipus administratiu, jurídic i tècnic.
– reducció en un 70% la cua d’expedients de noves llicències pendents d’adjudicar un tècnic. És a dir, a l’inici de l’estat d’alarma hi havia 500 expedients per assignar un tècnic, a dia d’avui, hi ha 350 expedients que ja s’han informat. Dels quals 186 tenen informe favorable i es procedeix al tràmit de concessió de llicència.
– Actualització al dia de les inspeccions d’obra i la llicència de primera ocupació: No hi ha espera. Al rebre la notificació que ha acabat una obra, l’Ajuntament hi va immediatament per a atorgar la llicència de final d’obra.
– S’ha aconseguit posar al dia els expedients de llicències d’obres al Centre Històric, si les sol·licituds estan completes i no tenen deficiències. Aquestes són les obres corresponents a Centre Històric i edificis catalogats i zones BIC.
“El ritme d’atorgament de llicències és de 3 mesos, donant compliment normatiu i agilitzant els terminis, al mateix temps que protegim el patrimoni urbanístic i paisatgístic de la ciutat”, afegeix la regidora”.
– En la resta d’expedients, s’han reduït a la meitat el termini de retard en l’atorgament de llicències d’obres per a projectes que no tenguin deficiències.
Cal recordar que moltes obres s’inicien amb celeritat. Concretament, el 2019 es varen presentar 7.800 projectes d’obres a Palma, i el 87% foren mitjançant comunicació prèvia mitjançant declaració responsable. És a dir, 6.800 varen ser comunicacions prèvies i 1.000 llicencies d’obra. Així, la immensa majoria d’obres, el 87% del total que es fan, poden començar l’obra al dia següent de presentar la comunicació prèvia, o al cap de 15 dies si és un projecte més complex. En tot cas, totes es revisen, si es detecten incorreccions es notifica i es paralitza si és necessari. “Garantim l’activitat del sector de la construcció i al mateix temps estam vigilants per garantir que les obres es facin dins el marc legal”, afegeix la regidora Truyol.
D’altra banda, en el cas del departament d’Activitats i Seguretat d’Establiments, és remarcable l’avenç en la tramitació dels informes jurídics dels expedients de denúncies. S’ha incrementat de manera considerable respecte el mateix període de l’any passat, és a dir, entre el 16 de març i el 7 de maig, el 2019 es varen emetre 9 informes jurídics, i ara en el mateix període s’han emès 62 informes.
Tot un repte tenint en compte que el departament pocs dies abans que es decretés l’estat d’alarma havia finalitzat el trasllat dels llocs de feina de tot el personal.
“Hem prioritzat el teletreball des del principi per garantir la salut del personal de l’àrea i el balanç és més que positiu. Hem garantit el servei públic i hem augmentat la productivitat en general, per tant els ciutadans en qualsevol cas hi surten guanyant. I aquest serà el camí que volem seguir de cara als propers mesos”, conclou la regidora Truyol.