Palma, 25 de maig de 2020.-Palma es convertirà en una “Ciutat 30”. Així ho ha explicat l’Ajuntament que ha presentat aquest dilluns el projecte “Palma, Ciutat 30”. Un projecte que començarà a prendre forma a partir de l’aprovació en el ple d’aquest dijous de la modificació de l’article 7 de l’Ordenança municipal de Circulació perquè a les vies urbanes la velocitat màxima permesa passi dels 40 km/hora actuals als 30 km/hora.
Aquesta mesura, que s’ha implantat recentment a altres ciutats com Barcelona, Bilbao, València, A Coruña o Alacant, pretén fer una passa més i consolidar a Palma un model de mobilitat més sostenible i segur en el què el vehicle a motor ja no és l’únic protagonista de les vies sinó que es fa un ús compartit amb altres mitjans de transport com vianants, bicicletes i vehicles de mobilitat personal (vmp).
Una vegada s’hagi aprovat inicialment pel ple, la modificació de l’Ordenança estarà a exposició pública perquè es puguin presentar al·legacions i, una vegada resoltes, s’aprovarà de forma definitiva pel ple i es publicarà al BOIB. Es calcula que aquesta la implantació del nou límit de velocitat de 30km/h entrarà en vigor aproximadament d’aquí dos mesos.
Amb aquesta mesura es calcula que el 90% de 2.731 vies de la ciutat passaran a tenir la velocitat restringida a 30km/h, cosa que afavorirà el major protagonisme dels vianants, les bicicletes i els vehicles de mobilitat personal (vmp)
La conversió de Palma en una “Ciutat 30” suposa una gran millora en la seguretat viària en el trànsit urbà. Així, diferents estudis de mobilitat coincideixen en què el risc de morir a conseqüència d’un atropellament es redueix com a mínim cinc vegades si la velocitat del vehicle que impacta és de 30 km/h respecte a un que circuli a 40km/h.
Aquesta mesura suposa també la consolidació dels compromisos de sostenibilitat i medi ambient que es fixen al Pla de Mobilitat Urbana Sostenible aprovat el 2014.
Una vegada que entri en vigor aquesta mesura alguns carrers de Palma com ara Foners, Son Espanyolet, Simó Ballester, Pare Bartomeu Pou on ara actualment es pot circular a 40km/hora veuran limitada la seva velocitat de circulació a 30km/hora.
Canvi de model de ciutat amb una Ciutat 30
Palma té un total de 2.731 vies que es divideixen en quatre categories segons els seves funcions. Amb aquesta mesura es calcula que el 90% de les vies passaran a tenir la velocitat restringida a 30km/h.
Tipologies de vies a Palma
A Palma els carrers es divideixen en quatre tipologies segons les seves funcions:
- Vies principals: són vies radials o transversals com per exemple el passeig Marítim, avingudes, c/ de Pasqual Ribot , c/ del General Riera o c/ de 31 de Desembre.
- Vies col·lectores (xarxa principal de primer ordre): són vies radials i transversals secundàries com per exemple el c/ de Joan Crespí, avinguda Sant Ferran, c/Tomàs Luis de Vitoria, c/ de Jacint Verdaguer o carrer Nuredudnna, entre d’altres.
- Vies de servei (xarxa secundària): són carrers on actualment es pot circular a una velocitat màxima de 40km/h. Exemples: c/ de Bartomeu Rosselló i Pòrcel, avinguda de Sant Ferran entre els carrrs de Pasqual Ribot i carrer de Francesc Martí i Mora, c/ de Niceto Alcalá Zamora, c/ de Nuredunna, entre d’altres.
- Xarxa Local: carrers de caràcter local però amb pas freqüent de bus als quals amb la mesura que s’aprovarà la velocitat es veurà limitada a 30 km/hora. Exemple c/Foners.
L’àrea de Mobilitat realitzarà un estudi tècnic i determinarà a quins d’aquests carrers de la xarxa secundària es pot abaixar el límit de velocitat permesa a 30km/hora.