Comparteix a les teves xarxes!

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email

Model de Ciutat modifica els procediments de llicències urbanístiques i d’activitats per adaptar-se a la nova normativa autonòmica

La regidora de Model de Ciutat, Habitatge Digne i Sostenibilitat, Neus Truyol, en una imatge d’arxiu.

Palma, 11 de juny de 2020- L’àrea de Model de Ciutat, Habitatge Digne i Sostenibilitat ha treballat intensament les darreres setmanes per a reorganitzar els serveis interns dels departaments per adaptar-los al nou marc legal després de l’entrada en vigor del Decret llei 8/2020, de 13 de maig, de mesures urgents i extraordinàries per a l’impuls de l’activitat econòmica i la simplificació administrativa en l’àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19, publicat al BOIB Núm. 084 de 15/05/2020.

Els serveis d’Urbanisme s’estan adaptant en temps rècord, modificant els formularis de les declaracions responsables, i facilitant l’accés a la informació als col·legis professionals i la ciutadania en general. “El canvi també és de mentalitat en la tramitació administrativa: els interessats en fer obres i posar en marxa una activitat són els responsables de complir amb la normativa aplicable, i nosaltres com a administració ho hem de supervisar i inspeccionar”. En aquest sentit, la regidora ha exposat que la reestructuració interna dels serveis permetrà reforçar aquest objectiu de supervisió i inspecció.

A través de la pàgina web de Serveis Tràmits ja estan disponibles els nous formularis adaptats al decret llei, i avui també es publicarà una nota informativa que detalla quin tràmit correspon a cada tipus d’obra i activitat que es vulgui dur a terme. Tota aquesta informació estarà a l’abast de tothom i l’àrea informarà als membres dels Consell de Gerència el proper dimarts, en el qual hi són presents els col·legis professionals i entitats socials i veïnals.

Recordar que moltes obres s’iniciaven amb celeritat ja abans de l’entrada en vigor del Decret llei 8/2020. Concretament, el 2019 es varen presentar 7.800 projectes d’obres a Palma, i el 87% foren mitjançant comunicació prèvia amb declaració responsable. És a dir, 6.800 varen ser comunicacions prèvies i 1.000 llicències d’obra. “A dia d’avui només s’han presentat 4 projectes amb la nova fórmula de declaració responsable que abans haguessin estat subjectes a llicències d’obres. Encara és prest per valorar l’efecte d’aquest decret, però estam preparats per exercir les nostres competències en tramitació, revisió i inspecció”.

En concret:

Els promotors d’una obra podran acollir-se de forma voluntària al règim de declaració responsable per a l’execució d’actuacions tals com:

– Reformes interiors que alterin la distribució o condicions d’habitabilitat en un percentatge superior al 60% de la seva superfície útil.

– Reformes integrals d’edificis. Les obres de reforma integral, per acollir-se a aquest règim, han de millorar l’eficiència energètica de les construccions i instal·lacions, i incorporar mecanismes d’estalvi d’aigua.

– Canvis d’ús.

– Consolidacions estructurals, canvis de coberta, tancament de solars i demolicions parcials. 

En canvi, continuen subjectes a llicència d’obres:

– Moviments de terres, explanacions, parcel·lacions, segregacions

– Les obres d’edificació, construcció i implantació d’instal·lacions de nova planta.

– La ubicació de cases prefabricades i instal·lacions similars, siguin provisionals o permanents.

– La tala de masses arbòries o de vegetació arbustiva

– A la zona de servitud de protecció de costa.

– Als edificis en situació de fora d’ordenació.

– A la demolició total de les construccions i edificacions.

– Les obres o intervencions que es duguin a terme a edificis o construccions que siguin béns d’interès cultural o catalogats.

– Llicències de legalització

Continuen subjectes a Comunicació Prèvia les obres vinculades a activitats, tals com:

– a interiors de locals, obres de redistribució d’interior de local, obres d’accessibilitat, obres d’intervenció a façanes per a col·locació d’elements de publicitat.

Quant a Activitats, només és necessària la presentació d’una declaració responsable d’inici i exercici de l’activitat per part de la persones titular de l’activitat. Per tant, ja no és necessària una llicència d’activitats o una comunicació prèvia d’instal·lació de les activitats.

Així mateix, elimina la presentació de projecte d’activitats, tot i que  ha d’estar en possessió de la persona titular per a la instal·lació i l’exercici de l’activitat i únicament s’ha de presentar un projecte preliminar d’activitats o incorporar el seu contingut al projecte d’obres, quan sigui necessària llicència urbanística per a l’execució de les obres.

Nou model d’atenció ciutadana: telemàtica i amb cita prèvia

Així mateix la regidora ha exposat que el nou context arran de la crisi sanitària del COVID-19 obre un ventall d’oportunitats per a millorar en dos sentits: eficiència i agilitat interna en la tramitació i millora de l’atenció ciutadana. “El paradigma post covid ens obre el camí cap a un canvi de model d’atenció ciutadana: més eficient i modern”.

La continuïtat de la feina que han desenvolupat els treballadors i treballadores públics durant el confinament a través del teletreball ha permès fer un salt qualitatiu i quantitatiu en els ritmes de tramitació, per exemple, en el cas de les llicències d’obres. Cal recordar que el departament d’Obres va informar més de 350 expedients i va reduir en un 70% la coa d’expedients de noves llicències pendents d’adjudicar un tècnic en els primers dos mesos de l’estat d’alarma.

“L’àrea no ha estat mai aturada i ens ha permès millorar els terminis de tramitació. Si gestionam els expedients de forma més àgil donarem la resposta que la ciutadania ens demana”. La regidora Truyol ha afegit que les consultes tècniques, jurídiques i administratives s’han continuat atenent per telèfon i correu des del primer dia. A través de la pàgina web i la OAC de l’edifici està disponibles els contactes. “

“Estam molt satisfets amb l’atenció ciutadana telemàtica perquè està donant resultats molt positius: es resolen els dubtes, s’evita el contacte físic seguint les directrius sanitàries i contribuint a evitar possibles rebrots.” Amb tot, l’entrada en vigor del decret anteriorment citat ha generat un repunt en la demanda d’informació a la qual s’està donant resposta, també de forma telefònica i per correu. “Ara estam fent feina per anar més enllà i implantar la cita tècnica i jurídica per videoconferència. Si aquest canal no genera una resposta eficaç, es citarà als interessats de forma presencial. No podem deixar escapar aquesta oportunitat: la nova realitat ens empeny a millorar, ser més eficients i adaptar-nos al context social i les recomanacions de salut pública”.

Comparteix a les teves xarxes!

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email