Palma, 26 de juny 2020- El tinent de batle de Cultura i Benestar Social, Antoni Noguera i la Directora General d’Arts visuals, Aina Bausà, han presentat avui la mostra individual de l’artista Javier Peñafiel al Casal Solleric, acompanyats de l’artista i el comissari, Jaume Reus. “Alrededores exentos de adultocentrismo” es podrà veure fins al 27 de setembre en un format novedós: combinarà una part analògica -amb cartells publicitaris al centre i també a les barriades de Palma, un llibre d’artista i un taller per a joves- i una part digital –amb animacions i autoentrevistes dramatitzades de l’artista- que es podran veure a través d’internet i les xarxes socials. Cada 15 dies s’aniran pujat nous continguts, noves escenes d’animació amb els personatges i també individuals, per poder gaudir de la feina subtil i poètica de l’artista en petites dosis.
“Segons ha explicat el comissari, Jaume Reus, el projecte de Javier Peñafiel planteja un tema estructural a la societat, encara que “força menystingut per tota mena de poders que ens gestionen”. L’adultocentrisme, ha dit, és un estat de les coses que naturalitza, de manera intencionada i egoista, que els adults decidim per les persones joves, deixant-les fora de les decisions sobre el seu propi context present i, el més greu, el seu futur. En paraules de Reus, “vol fer valdre la capacitat d’acció i decisió dels menors de 18 anys, sempre subordinats i considerats fora de la societat adulta”.
El tinent de batle de Cultura i Benestar Social, Antoni Noguera, ha explicat que “amb aquest tipus de projectes i amb tota la programació del Solleric, el Casal es converteix en un espai de reflexió, amb temes tan poc tractats com el que presenta avui Peñafiel. Cal destacar que aquest projecte forma part d’una convocatòria publica, a través de la qual s’escollí el comissariat de Jaume Reus. Per tant, és la primera mostra de la convocatòria de contractació de comissariats 2020”.
Així, el projecte de Peñafiel, inclou:
- Llibre d’artista: format per 20 personatges acompanyats d’aforismes que reflexionen sobre l’adultocentrisme. Es presentarà dia 25 de juliol a la Fira d’Art de Barcelona Art Libris.
- Animacions. Un conjunt de 20 videoanimacions de personatges i escenes diverses.
- 20 cartells publicitaris (OPIS) desplegats per la ciutat de Palma, tant al centre com a les barriades, que durant 3 mesos funcionaran com hàbitats de vint personatges diferents
- Un taller per a joves: es proposa realitzar un taller a partir dels continguts de l’exposició virtual de Javier Peñafiel del mateix nom. Aquest taller que es durà a terme al setembre, reflexionarà sobre com s’ha tractat el confinament a través de l’adultocentrisme.
- Adulto Zen. Confedrama, autoentrevista dramatitzada: vídeos en què l’artista reflexiona sobre el tema proposat de manera performàtica.
Tota la proposta digital de la mostra es podrà seguir a través d’internet al web de Palma Cultura Oberta (palmaculturaoberta.com), del Casal Solleric (casalsolleric.palma.cat), a través de l’APP PalmaCultura i també de les xarxes socials (YouTube, Issuu, Facebook, Instagram, Tik Tok). “Aquest nou format, sorgit de la reflexió en moments de confinament, ens permet donar un gir als continguts i a la proposta de l’artista amb l’objectiu d’arribar a un públic més ampli i també als joves”, ha explicat Bausà.
Javier Peñafiel, l’artista
Javier Peñafiel (Saragossa, 1964) viu i treballa entre Mallorca i Barcelona. L’artista prefereix treballar projectes de llarga durada com: Egolactante (1997-2007), Agencia de intervención en la sentimentalidad (1997-2001) o Latido antecedente (2009-2013) –llibres i quaderns ampliats en collage multimèdia i lectures dramatitzades.
Des de 1997 ha produït Escritorio, Mera coincidencia, Os acasos convenientes, Agenda de caducidad de los tiempos drásticos (28 Biennal de São Paulo), Locución Merkel-Bachelet. Els seus llibres i publicacions: Conquista básica, te vuelvo a pedir que te definas; CRU006 o No todo tanto (Fine Arts Unternehmen) estan vinculats sempre a projectes. Ha escrit obres de teatre per vídeo com Tragedia de las corporaciones. Ignorancia (2000), Voz contraria (2009) i Palacio polifonía (2010). La seva prioritat, des de 2010, és realitzar mostres de dibuix específiques, produïdes viatjant a través de residències i el que en diu “confedrames”, propostes híbrides de veu i text, amb el vídeo com un dispositiu parateatral.