Palma, 22 de setembre 2020- El tinent de batle de Cultura i Benestar Social, Antoni Noguera, juntament amb la directora General d’Arts Visuals, Aina Bausà, i els comissaris de la mostra José Luis Marzo, Rebeca Mutell i Matteo Guidi, han presentat avui l’exposició “Fantasma 77. Iconoclàstia espanyola”. L’exposició romandrà oberta fins al 23 de desembre al Casal Solleric.
“Fantasma ’77. Iconoclàstia espanyola”· explora, a través de 9 estàtues eqüestres de Franco, la imatge monumental del dictador després de la mort del model i la forma en què l’Estat ha bregat amb ella. Des de la Llei d’Amnistia del 1977, encara vigent, aquestes escultures han sofert un procés que ha posat en qüestió quines presències del passat volem amb nosaltres. “De llavors ençà, aquells cavalls de bronze van prendre part en una cursa d’obstacles singular. Si no podem demanar-li comptes al dictador, cal demanar-ne a les seves imatges”?, han explicat els comissaris. “Aquesta proposta expositiva indaga en què ha passat en la imatge del dictador després del dictador: què romandrà amb nosaltres i què no”, han afegit.
“L’eix conceptual de l’exposició, en paraules dels comissaris, és l’anomalia que denota la llarga presència de la figura del dictador a l’espai públic, en les polítiques de representació simbòlica de la memòria històrica en un sistema democràtic. Aquesta exposició obre la porta a fer una profunda reflexió des de la cultura visual del que representa tant a nivell polític com pel sentiment humà mantenir els espectres del franquisme en democràcia”, ha explicat Bausà.
En paral·lel a la mostra, s’han preparat les jornades públiques “Les imatges són la memòria històrica” que tendran lloc al teatre municipal Catalina Valls aquest divendres i dissabte. A les jornades es planteja la relació que tenen la memòria històrica i les imatges a través d’un conjunt de conferències i debats d’experts nacionals i internacionals. La trobada comptarà amb la participació d’experts com Mónica Alonso, Yayo Aznar, Viviana Gravano, Juan Guardiola, Marije Hristova, Jesús López Díaz, Dorina Martínez, Lidia Mateo Leivas, Jorge Luis Marzo, Jorge Moreno, María José Ollero, Maria Antònia Oliver, Inés Plasencia, Ignasi Prat, Carmen Sabalete i Patrizia Violi.
Per part seva, el tinent de batle ha valorat “la importància de la memòria històrica com a dignificació del passat. Com he dit moltes vegades, el casal Solleric és molt més que un centre d’art, és un centre de pensament. Aquesta vegada, la producció intel·lectual és molt clara, ja que la mostra va acompanyada d’unes jornades que serviran per aprofundir en conceptes clau de la memòria històrica i la seva relació amb les imatges”.
Així doncs, el projecte té com a pal de paller la interpretació de la presència pública monumental del dictador el relació a aquesta condició espectrològica de la memòria en una doble direcció: el franquisme com a espectre i la democràcia com a sistema d’aquest fantasma.
La mostra està comissariada per Matteo Guidi, Jorge Luis Marzo, Rebecca Mutell i produïda per GREDITS, el Grup de Recerca en Disseny i Transformació Social, i el Casal Solleric, la Regidoria de Cultura de l’Ajuntament i la UNED. Ambdues activitats s’emmarquen dins del projecte “Experiencias de lo político durante el franquismo”, amb el suport del Ministeri de Industria, Economia i Competitivitat. La publicació també està disponible de franc a l’enllaç: https://www.soymenos.net/Fantasma77.pdf