rof60vgrg22e9hbrp2wbfu00upzrj4

Comparteix a les teves xarxes!

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email

Educació millora la climatització de cinc escoletes municipals per garantir el benestar dels infants i la qualitat de l’ensenyament públic

Palma, 2 de març de 2021.- El regidor d’Educació i Política lingüística, Llorenç Carrió, i la gerent del Patronat Municipal d’Escoles Infantils, Francisca Niell, han visitat avui matí les obres de millora del sistema de climatització que la regidoria està executant a cinc escoles d’infants municipals: Ciutat Antiga, Son Roca, s’Arenal, Santa Catalina i Son Ferriol. Les diferents actuacions tenen un pressupost de més d’un milió d’euros.

La millora dels edificis de les Escoles d’Infants Municipals és un dels compromisos que es recolliren en els Acords de Govern a l’inici de la legislatura. Aquesta actuació en dona compliment i suposa la major inversió feta a les Escoles d’Infants aquests darrers anys. Segons el regidor, “l’educació pública és una de les nostres prioritats, tenim clar que hem de millorar les condicions i les infraestructures, per tenir espais dignes per als nostres infants. Actuam allà on detectam una mancança per solventar-la i que els més menuts gaudeixin d’un bon ambient i d’un servei educatiu de qualitat”.

Carrió ha explicat que “les obres de climatització de les Escoles Municipals d’Infants van més enllà de les millores en infraestructures, persegueixen la creació d’ambients saludables com a part del projecte pedagògic del centre”.

Actuacions

Per tal de resoldre les deficiències en matèria de climatització, que s’accentuen durant els mesos d’estiu, ja que els centres no disposen d’un sistema d’aire condicionat, el novembre de 2018 es va encarregar la redacció d’un projecte específic de climatització per a les Escoles d’Infants Municipals de Son Roca, s’Arenal, Santa Catalina, Ciutat Antiga, Santa Creu, Can Alonso, Son Fuster, Son Ferriol i Maria Mut. D’aquestes, es varen prioritzar cinc actuacions prioritàries a les cinc escoles d’infants més antigues i que romanen obertes durant l’estiu.

La inversió per romanents de 2018 va permetre emprendre les obres de climatització, i el mes d’agost de 2020 s’adjudicaren per un import total de 1.057.183,82 € (IVA inclòs):

  • Escola d’Infants Ciutat Antiga: 247.699,25 euros (IVA inclòs). Obra acabada pendent de signar el final d’obres.
  • Escola d’Infants s’Arenal: 236.015,86 euros (IVA inclòs). Obra acabada pendent de signar el final d’obres.
  • Escola d’Infants Son Ferriol: 171.211,71 euros (IVA inclòs). Fase final de les obres.
  • Escola d’Infants Son Roca: 245.393,73 euros (IVA inclòs). Fase final de les obres.
  • Escola d’Infants Santa Catalina: 156.863,27 euros (IVA inclòs). Previsió d’inici d’obres per Pasqua.

L’objectiu d’aquestes obres és la instal·lació d’equipaments de climatització que inclouen sistemes de renovació d’aire per tal de garantir unes condicions òptimes als espais educatius. La renovació de l’aire és una de les claus per crear espais sans, ja que permet eliminar les bactèries, la floridura i els àcars de la pols, que poden provocar problemes de salut, com irritació de nas, gargamella i ulls, tossina, mal de cap, mucositat i cansament. Aquests sistemes també eliminen la humitat i les olors no desitjades que s’acumulen a l’interior dels edificis.

Confort tèrmic

En línia amb l’apuntat amb anterioritat, l’Institut Nacional de Seguretat i Higiene en el treball, va publicar l’any 2012 un monogràfic sobre el confort tèrmic en els centres escolars (ERGAPT Primària Transversal núm. 36), que -entre altres- diu: “…Si els factors ambientals de les aules estan dins dels límits de confort, el rendiment dels alumnes millorarà i el treball del personal docent serà de major qualitat. Per arribar a aquests límits de confort, els sistemes de ventilació i climatització de les escoles han de tenir un bon disseny per crear les condicions tèrmiques acceptables de temperatura i humitat, i una qualitat de l’aire interior també acceptable i posteriorment, tenir garantit un manteniment i neteja adequats que evitin les humitat, goteres, etc”.

Encara que en els centres escolars existeixen ambients tèrmics diferents, a les escoles infantils es donen activitats sedentàries i dinàmiques tant a l’aula com al pati, així, a les aules hi hauria d’haver un sistema eficaç de temperatura que permeti mantenir l’ambient entre 20 i 26ºC, ja que entre aquests paràmetres la majoria de persones experimenten una sensació de neutralitat tèrmica, amb la roba adequada i sense correnties d’aire.

És important variar la temperatura i la qualitat de l’aire segons les activitats dels infants (per exemple, més càlides si són estàtiques, més fresques si són motrius), però a l’escola infantil generalment cap espai està destinat a una sola activitat (o a la cobertura d’una sola necessitat bàsica de l’infant), són molt variades i alternades. És imprescindible llavors comptar amb un ambient molt dúctil des del punt de vista microclimàtic. Per tant s’aconsellen sistemes de ventilació amb immissió i emissió controlada o sistemes passius i naturals de recanvi d’aire i prevenció de condensacions.

Comparteix a les teves xarxes!

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email