Palma, 2 de març de 2021.- La regidora de Model de Ciutat, Habitatge Digne i Sostenibilitat, Neus Truyol ha comparegut en roda de premsa per exposar el projecte de construcció d’un vial al carrer Pere Sans Garau de Son Sardina que permetrà connectar de forma segura la carretera de Valldemossa i el camí de Passatemps. La Junta de Govern aprovarà el projecte els pròxims dies.
“És una reivindicació veïnal històrica i molt important perquè crearem una connexió segura, ja que actualment el carrer Pere Sans Garau presenta una densitat de trànsit molt elevada pels vehicles que circulen cap a la Universitat i l’Hospital Son Espases, i els que provenen dels nuclis de població de Son Sardina i d’altres propers”. Actualment, aquest carrer està format per un vial sense voreres de 6 metres d’amplada aproximadament.
Neus Truyol ha remarcat que el projecte permet ampliar la xarxa de carrils bici i fomentar la mobilitat sostenible per connectar la ciutat amb aquest poble de Palma. “Aquest carril bici i per a vianants respon als principis bàsics del Nou Pla General de Palma, ja que fomenta les connexions territorials amb el foment de la mobilitat sostenible, al mateix temps que posa en valor el patrimoni natural, rural i urbà”.
La regidora ha recordat que Model de Ciutat incorpora en les seves polítiques la dimensió paisatgística. “Una ciutat estimada és aquella que posa en valor el patrimoni natural com a garantia d’identitat i memòria col·lectiva. Per això la dimensió paisatgística és molt important, és l’antídot contra el desarrelament que caracteritza l’hàbitat contemporani”, ha afegit Neus Truyol.
El projecte sorgeix de la reclamació veïnal, que va quedar recollida en un acord a través de la Llei de Capitalitat, pel qual el Consell de Mallorca va concedir el finançament necessari per dur a terme l’obra. A més, el projecte ha estat elaborat pel Servei d’Assistència Tècnica a Obres del Departament de Desenvolupament Local del Consell de Mallorca en el marc d’un acord de cooperació tècnica entre administracions.
Aquest projecte compta amb un pressupost de 315.260€, iva inclòs, del qual 225.996€ corresponen al cost previst de l’obra, i 89.264€ al projecte de la dotació d’enllumenat del vial del carrer Pere Sans Garau. A continuació de l’aprovació per Junta d’aquests dos projectes, l’àrea de Model de Ciutat durà a terme la redacció dels plecs administratius i tècnics necessaris per a la contractació de les obres. Una vegada adjudicades, està previst que s’executin en 3 mesos.
Detalls del projecte
Aquesta actuació és molt necessària i urgent per donar seguretat als veïns que utilitzen aquesta via molt transitada pels habitants de Son Sardina. “Ampliam les vies segures i la mobilitat sostenible”, ha remarcat la regidora.
El projecte preveu mantenir el mur de pedra existent, que permetrà una separació de seguretat de la carretera respecte del carril per a bicicletes i vianants. A més, es construirà un segon mur que separarà el carril dels terrenys agrícoles privats adjacents.
La regidora Truyol ha explicat que l’obra es podrà executar gràcies a un acord entre els propietaris dels terrenys i l’Ajuntament de Palma, en virtut del qual es va constituir una servitud de pas voluntària permanent en favor de l’Ajuntament.
“Protegirem i recuperarem els elements patrimonials del carrer i de l’entorn, ja que protegirem el mur de maçoneria existent i garantirem la conservació de dos ramals de la Font d’en Baster que creuen transversalment la via”.
Segons preveu el projecte, el nou carril per a bici i vianants estarà format per un camí de 3,30 m d’amplària i una franja de terreny natural de 3m d’amplària. El mur existent es rebaixarà per tal que pugui fer l’efecte d’una barrera de protecció dels usuaris del carril bici i els vianants, en diferents nivells segons el tram, mentre es permetrà la visibilitat entre el pas ciclista i per a vianants i l’espai de trànsit. Al mateix temps, es crearan 3 punts de pas i encreuament del carrer Pere Sans Garau de forma segura per a vianants.
Aquests vial afecta transversalment dos ramals secundaris del sistema hidràulic de la font d’en Baster, declarat Bé d’Interès Cultural, amb categoria de monument. El projecte, per aquest motiu, compta amb la conformitat de la Comissió Insular de Patrimoni Històric. Per això, a més, s’instal·laran passarel·les de fusta en les zones on existeixen les dues síquies protegides.