Palma, 27 d’abril de 2021,- L’Ajuntament de Palma ha habilitat el nou Registre electrònic General, un nou sistema que compleix les normatives estatals per a les administracions públiques tal i com marquen les Lleis 39/2015 d’1 d’octubre del Procediment Administratiu Comú de les administracions públiques i la 40/2015 d’1 d’octubre de Règim Jurídic del Sector Públic. D’aquesta manera, des del 2 d’abril, les persones jurídiques (associacions, entitats….) han de fer els seus tràmits amb l’Ajuntament de forma telemàtica. Les àrees de Participació i Govern Interior i d’Economia, Hisenda i Innovació són les que estan duent a terme la implementació d’aquest sistema electrònic.
El 2019 es feren 116.104 registres d’entrada, dels quals 13.479 foren telemàtics, això és un 11,6 per cent. El 2020 –i malgrat els mesos que les OAC tancaren per mor de la pandèmia de la COVID-19- aq1uesta xifra augmentà fins el 23,4 per cent dels 86.853 tràmits que es feren (és a dir 20.360 foren telemàtics).
L’encarregada de desenvolupar aquest registre ha estat l’Oficina Tècnica d’Administració Electrònica (OTAE). Està composta pel Secretari, Qualitat, l’Axiu i l’Institut Municipal d’Innovació. També ha participat Atenció a la Ciutadania. El registre electrònic ja existia a l’Ajuntament i, de forma voluntària, es podien iniciar els tràmits, però el sistema que havia no permetia complir amb els requeriments que ara es demanen. Ara, però, i en base a la normativa, el registre ha de ser únic i interoperable amb els registres de la resta d’administracions. Una qüestió que ha implicat un canvi en el sistema.
Beneficis
El registre telemàtic de les sol·licituds, comunicacions i escrits permet estalviar temps i desplaçaments i relacionar-se amb l’administració de manera més àgil. Té, a més, un avantatge afegit i és que permet el registre cada dia de l’any, durant les 24 hores.
Les persones jurídiques, entitats sense personalitat jurídica, aquelles persones que exerceixen una activitat professional per a la qual es requereix la col·legiació obligatòria i els empleats de les administracions públiques hauran de relacionar-se sempre amb l’administració pública mitjançant la seu electrònica, com indica la llei.
Les persones físiques (ciutadans o ciutadanes particulars) poden escollir en tot moment si es comuniquen amb les administracions públiques a través de mitjans electrònics o de manera presencial per fer qualsevol tràmit.
Així mateix, si un ciutadà necessita assistència presencial es podrà dirigir a qualsevol Oficina d’Atenció a la Ciutadania (OAC), que a partir d’ara esdevindran oficines d’assistència pel que fa al registre, on s’ajudarà als ciutadans que encara no hagin aconseguit la seva acreditació digital per accedir al registre electrònic. Tota la documentació que es presenti a partir d’ara, s’haurà de digitalitzar per part de l’Ajuntament, i s’incorpora al registre electrònic general municipal.
Com es pot fer?
El registre dels documents de manera telemàtica es pot fer a través de la Seu electrònica de l’Ajuntament (https://seuelectronica.palma.es) o mitjançant el Registre Electrònic Comú de l’Administració General de l’Estat a través de la xarxa Sara, que és una eina de l’estat (https://rec.redsara.es/registro/action/are/acceso.do).
Finalitza així la implantació de l’eina gratuïta de l’Estat de Registre Electrònic GEISER, que ja fan servir d’altres administracions públiques, entre elles entitats locals. És tracta d’una de les fites establertes al full de ruta de l’Administració Electrònica de l’Ajuntament de Palma. Es durà a terme en diferents fases, les següents són de caràcter intern i suposaran l’adaptació d’aquest recurs a les necessitats de les diferents àrees del consistori.
Un cop instal·lat el sistema de Registre Electrònic, el procediment es completa amb la gestió digital dels expedients dins l’Ajuntament. Actualment, l’Institut Municipal d’Innovació (IMI) treballa en fer compatibles per complet el Registre Electrònic amb les diferents aplicacions corporatives municipals, que són les eines diàries de feina que utilitza el funcionariat. Aquest procés de vinculació, quan estigui complet amb tots les sistemes electrònics interns dels departaments, permetrà agilitzar la tramitació dels expedients i realitzar-la per complet en format digital. El procediment electrònic culminarà amb l’arxiu digital.