Palma, 16 de juny de 2021.- MÉS-Estimam Palma reclama regular l’arribada de creuers a Palma ara que el trànsit internacional de creuers s’ha restablert. Està previst que demà arribi el primer al port de Palma i sigui rebut amb una comitiva política certament excessiva.
La portaveu municipal de la formació ecosobiranista, Neus Truyol, afirma que “si la pandèmia no ens ha ensenyat que la dependència econòmica del turisme ens du a la ruïna és que no hem après res. No podem mantenir els antics models del passat que mercantilitzen la ciutat i l’illa en favor de l’enriquiment d’un sector turístic amb poca responsabilitat social.”
Neus Truyol: “hem de posar límits als creuers per motius: ambientals, de planificació de la ciutat i la pressió humana al centre, i per garantir el benestar dels residents als seus barris” .
La regulació de l’arribada de creuers a Palma està en l’agenda política de MÉS-Estimam Palma i és una obligació tractar aquesta qüestió recollida en els acords de governabilitat. “Necessitam establir límits en el nombre de vaixells i un sostre en el nombre de passatgers”, ha afirmat Truyol.
En aquest sentit, la portaveu municipal de MÉS-Estimam Palma recorda que l’acord de Govern de l’Ajuntament de Palma recull que s’acordaran paràmetres de sostenibilitat humana i ambiental als creuers que arriben a la ciutat de Palma. “La declaració d’emergència climàtica afecta a la nostra ciutat en molts aspectes i un d’ells és la pressió humana i ambiental que suporta i que els creuers generen. És un reclam ciutadà i una responsabilitat pública”, afegeix.
Segons MÉS-Estimam Palma, és possible que la situació actual de pandèmia i crisi econòmica no generi una alta demanda d’aquest tipus de turisme, però la formació ecosobiranista considera que si no s’imposa ara una planificació a una escala que sigui sostenible mediambientalment i redueixi el nivell de pressió humana, es tornarà a les xifres d’abans de la pandèmia, “situació no desitjable per MÉS-Estimam Palma”.
Neus Truyol: “reclamam reprendre la taula de negociació amb els socis de govern i APB per acordar límits en l’arribada de creuers a la nostra ciutat amb paràmetres de sostenibilitat humana i ambiental” .
Així mateix, la formació recorda que el 2019, Palma va suportar una massificació desproporcionada:
593 bucs en tot l’any:
- 78 en el mes de juliol
- 77 en el mes d’agost
- 82 en el mes d’octubre, rècord de l’any
2.217.495 passatgers en tot l’any:
- 311.518 en el mes de juliol
- 316.225 en el mes d’agost
En aquesta línia, Truyol alerta que “la planificació és vital i és urgent per evitar la massificació de la ciutat com hem viscut altres anys”.
MÉS-Estimam Palma manifesta una greu preocupació per les conseqüències ambientals, paisatgístiques i de pressió humana que suposen els creuers i pels efectes en la desconfiguració del model de ciutat. “Volem una ciutat per a ser viscuda, i no un parc temàtic desnaturalitzat. Hem de treballar per posar sostre al turisme, i per tant als creuers”, assegura Truyol.
A més, es proposa que les institucions implicades estudiïn la possibilitat de crear una Zona de Control d’Emissions (zones ECA) a la Mar Mediterrània, tal i com proposa l’entitat Aliança Mar Blava. Truyol exposa que “aquesta àrea de control permetria limitar la contaminació de l’aire produïda pels vaixells, i aplicar estàndards més estrictes sobre les emissions per tal de garantir l’equilibri entre la sostenibilitat del sector marítim i la protecció ambiental i social de les poblacions costaneres del Mediterrani”.
Aquesta àrea ECA ja existeix en altres costes sobretot del nord d’Europa i Nord Amèrica, i permet exigir característiques tècniques i ambientals als vaixells, com per exemple: construcció posterior al 2011, que funcionin amb gas natural, instal·lació de sistemes de tractament d’aigües residuals i sistema de reducció de residus, entre d’altres.