Comparteix a les teves xarxes!

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email

Benestar presenta el nou sistema d’atenció social a les entitats del Tercer Sector

Palma, 23 de juliol de 2021.- El tinent de batle de Cultura i Benestar Social, Antoni Noguera i la coordinadora general de l’àrea, Catalina Trobat, han presentat avui el nou model d’atenció social engegat recentment a les entitats del tercer sector. Entre d’altres, avui a la sala d’actes de la Fundació Pilar i Joan Miró hi eren presents Cáritas, Intress, CreuRoja, Deixalles, Natzaret o Espiral, a més de tècnics de l’IBAVI, l’IB Dona i la defensora de la ciutadania de Palma, Anna Moilanen.

“El nou model d’atenció social descarrega de burocràcia els treballadors i aposta per l’acompanyament de les persones”, ha dit Noguera. “Per fer-ho possible es creen tres nous serveis: un de triatge, un d’atenció directa  sense cita prèvia i una oficina de prestacions; i es posa en marxa una nova línia telefònica per accedir als serveis socials”, ha detallat Trobat.

La lletra petita del nou model

Amb aquest nou model s’unifica en una via d’entrada als serveis socials (que fins ara es feia sempre a través dels centres comunitaris bàsics situats a diferents barris de Palma), gràcies a un telèfon 900 i a tres nous serveis (triatge, atenció directa sense cita prèvia i una oficina de prestacions) que al seu torn resoldrà temes burocràtics o derivarà als centres de serveis comunitaris en cas que sigui necessari.

Aquest nou model garanteix una entrada als serveis socials que evita que cada ciutadà hagi d’adaptar-se a la llista d’espera del centre que li pertoca segons la barriada de residència, indistintament del tipus de demanda. És a dir, permet atendre per vies diferents les urgències de la cobertura de les necessitats bàsiques dels casos més vulnerables. A més de ser més eficaços també farà possible atendre molta més gent: si fins ara s’atenien 100 casos nous a la setmana el nou model permetrà que hi entrin gairebé 500 cada setmana. A més, posa en marxa una línia d’atenció telefònica (el 900-701-071) que ajudarà a redirigir les peticions que faci la ciutadania. Tot això serà possible gràcies al reforç de gairebé 50 professionals més. “És l’aposta més important que fem des de Benestar Social per poder atendre la demanda real d’ajuda de les persones que més ho necessiten”, ha remarcat Noguera.

Punt de partida

Trobat ha aprofitat l’avinentesa per explicar que “el context ha pressionat els serveis socials comunitaris bàsics –els municipals- i amb aquesta reorganització que presentam avui ens permet ser més moderns, àgils i capaços d’absorbir noves demandes que, tot i l’augment de personal, no estan només centrats en l’augment de recursos humans”.

El nou model d’organització crea tres serveis nous:

1. EPASS

L’equip de primera atenció social és un servei de triatge dels serveis socials municipals, que actualment té 18 treballadors socials en funcionament, 6 auxiliars que responen al telèfon i atenen entre 100 i 120 demandes noves cada setmana. Avui s’ha inaugurat la seva seu a la plaça d’Espanya de Palma.

La seva tasca és la de fer una primera atenció i valoració en 24 hores; donar informació, orientació i assessorament, a més de derivar i gestionar de forma unificada la llista d’espera. També s’encarrega d’atendre urgències i emergències, derivar els equips territorials i contenir la prestació d’urgència.

2. OAC Social

L’OAC Social és un punt d’atenció directe sense cita prèvia situat a l’edifici dels serveis centrals d’Avingudes que es va posar en marxa el mes de gener. Fins a 4 tècnics segons la necessitat, s’encarreguen de l’atenció directa i de donar informació, certificats, informes d’accés a prestacions garantides, de vulnerabilitat etc.

3. Oficina de prestacions

És una oficina on només és gestionaran les ajudes econòmiques municipals d’urgència i les prestacions de cobertura de necessitats bàsiques com l’alimentació o el suport a les despeses d’habitatge. Aquesta oficina també oferirà informació i seguiment d’altres prestacions de dret com la RESOGA o l’IMV, per exemple.

Per redistribuir el flux de demandes l’àrea també ha posat en marxa un nou telèfon d’atenció a les persones que volen demanar informació o necessiten d’ajudes socials més o menys urgents. Es tracta del 900-701-071

Mentrestant, els centres de serveis socials comunitaris bàsics, que són 9, es podran encarregar de l’acompanyament real i de primera mà a cadascuna de les barriades (Ciutat Antiga, Litoral de Llevant, Litoral Nord, Sector Est, Llevant Sud, Nord, Ponent, Mestral i Gregal). Per accedir-hi caldrà que siguin derivats per qualcun dels serveis anteriors. 

Pel que fa a les seves tasques concretes i als criteris de funcionament, recauen en ells el diagnòstic, els itineraris d’inserció consensuada, l’acompanyament  i suport en processos d’inserció, els retorns i l’avaluació de cadascun d’aquets processos, el treball en xarxa i els projectes grupals i comunitaris.

Comparteix a les teves xarxes!

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email