Comparteix a les teves xarxes!

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email

Cort denega la llicència de legalització de les pintures de la façana de l’Hotel Armadans i n’ordena la seva retirada

Palma, 1 de juliol de 2021.- L’Hotel Armadans ha reiterat la seva voluntat de mantenir les pintures realitzades a la façana de l’edifici, tot i que la Comissió de Centre Històric ha rebutjat fins a dues vegades que pugui ser una intervenció legalitzable. El procediment administratiu corresponent és denegar la sol·licitud de legalització, i ordenar la retirada de les pintures.

Antecedents

Aquest hotel té dues llicències d’obres sol·licitades. La primera està concedida des del 2015, actualment encara s’estan executant i no impedeixen obrir a l’activitat de l’hotel.

Posteriorment varen demanar llicencia nova per fer més obres, que consistien en  un parell de volums i unes piscines. Es va tramitar com a nova llicència. Aquesta obra té ordre de suspensió ja que està condicionada a la retirada de les pintures de la façana. Es manté la ordre perquè les pintures no s’han retirat.

És més, la propietat insisteix en incomplir l’ordre municipal de retirada, i per tant, no podrà obtenir la llicència per a les obres sol·licitades.

Al mateix temps, varen sol•licitar llicència de legalització per les pintures. L’Ajuntament de Palma a través de la Comissió de Centre Històric ha dictaminat fins a dues vegades desfavorablement a la legalització de les pintures realitzades a la façana de l’hotel Son Armadans, un edifici de l’arquitecte de referència racionalista Guillem Fortesa. La primera vegada va ser l’octubre de 2019, i la segona, el passat 9 de febrer de 2021, amb el mateix resultat.

L’edifici de Guillem Forteza

L’actual hotel Armadans, situat al carrer Marquès de la Sénia de Palma, es un edifici racionalista obra de l’arquitecte Guillem Forteza (1892-1943), un dels personatges més rellevants de d’intel·lectualitat i la política mallorquina de la primera meitat dels Segle XX. Guillem Forteza va destacar i és conegut especialment a Mallorca, com l’arquitecte que va projectar i construir la major part de les escoles construïdes durant la segona República.

Aquest edifici, originàriament la Clínica Grau, es d’un estil racionalista que incorpora influències diverses, especialment del primer moviment modern austríac i del racionalisme holandès. En la seva composició, equilibrada i ben proporcionada, en destaca la disposició dels volums principals reculats del cos de planta baixa, el que s’aconsegueix  donar una escala domèstica a l’edifici en relació al carrer, i també  la façana en la que un cos cilíndric vertical estableix un adequat contrapunt a l’horitzontalitat de les sèries de finestres. 

La decisió de denegar la llicència de legalització de la intervenció pictòrica a la façana està basada en criteris tècnics perquè no compleix el previst en el PGOU vigent, per l’impacte visual en l’entorn urbà d’un bari singular i la no correspondència amb els valors arquitectònics de l’edifici racionalista.

L’opinió de la majoria dels membres de la Comissió de Centre Històric, manifestada en dues votacions, és la de denegar la legalitzció d’aquesta pintura en base a criteris de conservació patrimonial, estrictament tècnics, ja que l’edifici és una obra racionalista de Guillem Forteza, un dels arquitectes més importants del seu temps a Mallorca i autor de moltes escoles del temps de la República, i referent del racionalisme. Precisament, aquest és un estil arquitectònic que es basa en l’austeritat o simplicitat en les formes, uns valors que són contraris a l’esperit de la intervenció pictòrica en un element tan impactant i essencial com és la façana de l’edifici. Per això, per valorar

Actualització de la situació

Els tècnics de l’obra havien manifestat la voluntat de retirar les pintures, per això l’expedient restava obert. Ara bé, el propietari de l’hotel ha manifestat recentment, de forma reiterada i pública la fermesa en mantenir les pintures de la façana tot i la denegació de la llicència dues vegades, per tant, tot i no tenir autorització municipal des del 2019.

En conseqüència, el procediment administratiu d’acord amb els criteris tècnics és el corresponent:

El departament d’Obres elevarà al CGU la denegació de la legalització de la intervenció a la façana de l’hotel en la propera sessió prevista per dimarts 6 de juliol. A més, es procedirà a la denegació de la llicència d’obres pendent d’autorització ja que està condicionada a la retirada de les pintures, ja que aquest fet no s’ha produït.

A continuació, l’expedient de Disciplina urbanística seguirà el seu tràmit sancionador i ordenarà la retirada de les pintures en un termini màxim de 30 dies. Si transcorregut aquest termini no s’ha realitzat, s’imposaran multes coercitives. En aquest cas, la multa inicial és calcula en base al 10% del cost de la intervenció que s’ha de restituir, és a dir, 15.000€, i el procediment preveu interposició de multes mensuals pel mateix import fins a la seva retirada definitiva i amb un màxim de 12.

Llibertat de creació i protecció del patrimoni

L’Ajuntament de Palma valora positivament totes les intervencions i expressions culturals a la ciutat, al mateix temps que cal recordar també que  l’arquitectura també és cultura i és la que dona forma al nostre paisatge urbà, per tant, és especialment important saber protegir i potenciar-ne els seus valors patrimonials i arquitectònics. 

En aquest sentit, és imprescindible trobar els espais adequats per garantir la conservació del patrimoni existent i disposar d’espais per mostrar les creacions artístiques.

Model de Ciutat aposta per la protecció i millora de l’entorn i el paisatge urbà, treballant també per a que en el futur es pugui anar enriquint amb noves aportacions el patrimoni artístic i arquitectònic de la ciutat, i això tant al Centre Històric com a les zones d’eixample o  als nous creixements de la ciutat. En aquest sentit, es preveu que el nou Pla General que aprovarem aquest any 2021, serveixi per a clarificar la normativa de protecció i millora del patrimoni i paisatge urbà i també a afavorir l’equilibri i convivència entre les diferents expressions artístiques.

Comparteix a les teves xarxes!

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email