Comparteix a les teves xarxes!

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email

Model de Ciutat denega l’aprovació del Pla Especial de l’Aeroport

Palma, 15 de novembre de 2021.- La regidora de Model de Ciutat, Habitatge Digne i Sostenibilitat, Neus Truyol, ha explicat en roda de premsa que el Consell de Gerència d’Urbanisme d’avui ha denegat la tramitació del Pla Especial de l’aeroport.  “El Pla Director del 2001 en el qual es basa la proposta d’AENA està totalment desfasat. No obliga a incorporar un informe d’avaluació ambiental, cosa que sí fa el marc jurídic actual –la llei d’Avaluació Ambiental és de 2006-, no té en compte la capacitat de càrrega poblacional que pot suportar l’illa i tampoc no incorpora criteris de sostenibilitat climàtica que marca les Nacions Unides”, ha dit la regidora. “Abans d’aprovar un Pla Especial cal que el Ministeri modifiqui el vigent Pla Director de l’Aeroport de Palma i rectifiqui les previsions de creixement, ja que es van fer amb paràmetres externs a la realitat insular i sense considerar cap factor intrínsec en relació als recursos i capacitat de l’illa”.

És important tenir present que el Pla Especial que presenta AENA preveu l’augment de 472.211m2 nous, amb usos destinats a ús turístic, aparcaments, industrial, magatzems o administració, i no identifica ni limita els metres quadrats per a cadascun dels usos.  Això suposa un increment del 77% respecte al que està edificat a dia d’avui.  

 Un estudi de capacitat de càrrega indica que el Pla Especial plantejat actualment suposaria més pressió ambiental tant per part de l’activitat de l’aeroport com per part de l’activitat turística, entre altres coses perquè preveu un sostre de passatgers de 50 milions a l’any, quan al 2019 el nombre va ser de 29 milions. Una major activitat aeroportuària i turística suposaria també més contaminació acústica.

“La massificació turística és totalment insostenible, el futur ha de passar per la reducció de nombre de turistes, per incrementar la qualitat de vida dels residents, la conservació del medi ambient i la millora de l’experiència dels visitants”, ha dit Truyol.

“Les previsions de creixement que determina el Pla Director i en conseqüència el Pla Especial es van fer amb paràmetres externs a la realitat insular sense considerar cap factor intrínsec en relació als recursos i capacitat de l’illa”

Tot i alguna menció a la Llei de Canvi Climàtic, el Pla Especial, Truyol ha explicat que la proposta d’AENA no inclou el preceptiu informe de l’administració competent en matèria de canvi climàtic i no resol la qüestió de fons que es refereix a la integració de la perspectiva climàtica per tal d’atendre les necessitats energètiques, emissions directes i induïdes, i la vulnerabilitat front el canvi climàtic i manca la proposta de les mesures necessàries per pal·liar aquests efectes.  

 “El que no es quantifica al Pla són les necessitats d’aigua i sanejament i es fa imprescindible un informe de la Direcció General de Recursos Hídrics que tampoc no s’aporta”

 “Són molts els motius pels quals des de l’Ajuntament no podem donar llum verda al Pla i requerim al Ministeri que rectifiqui les previsions de creixement i la realitat de l’illa, tot tenint en compte els seus recursos i la seva capacitat”, ha conclòs Truyol.

Comparteix a les teves xarxes!

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email