Palma, 05 de maig de 2022.- Una vegada que la conselleria de turisme, l’executiu espanyol i les principals empreses navilieres han signat un acord per limitar l’arribada de creuers a Palma a tres al dia i 8.500 passatgers, MÉS-Estimam Palma insisteix que aquesta xifra és del tot insuficient, i més quan un pot ser un megacreuer amb capacitat per a més de 5.000 persones. Aquestes xifres s’acosten molt a les de 2019, quan s’arribà a 310.000 creueristes en un mes i els ciutadans patiren una gran sensació de saturació a Palma. Per això, la formació ecosobiranista remarca que la seva aposta és un màxim de dos creuers i 6.000 passatgers al dia.
“Exigim un decreixement més gran en l’arribada de creuers. Els interessos dels mercats no poden estar per damunt del bé comú, l’interès general i la sostenibilitat humana i ambiental. No podem mantenir els antics models del passat que mercantilitzen la ciutat i l’illa i impacten negativament en la qualitat de vida i en el territori”, assenyala la portaveu de MÉS-Estimam Palma, Neus Truyol.
Neus Truyol: “Exigim un major decreixement en l’arribada de creuers i més sobirania per decidir sobre les portes d’entrada i sortida de casa nostra. Palma no pot ser un parc temàtic”
La formació ecosobiranista critica que aquest acord només implica una reducció del 14,5% en l’arribada de creuers de més de 500 passatgers respecte de 2019: es passarà de 538 a 460. Si es compten tots els vaixells, inclosos els que transporten menys de 500 persones, la reducció és encara més minsa i es limita a un 13% (de 594 a 518).
Aquest acord permetrà que arribin a Palma 8.500 passatgers cada dia, 59.500 a la setmana i 263.500 al mes. Quant al màxim de 6.000 creueristes al dia que proposa MÉS-Estimam Palma, Truyol considera que aquesta xifra “és absolutament raonable”, ja que “permet activitat, però amb mesura”.
A més, aquest acord amb les navilieres no és vinculant, sinó que depèn de la voluntat de les parts implicades. “Exigim sobirania per decidir sobre les portes d’entrada i sortida de casa nostra, i que el Govern espanyol aposti per una regulació valenta”, ha assegurat Truyol. “Volem una ciutat per a ser viscuda, i no un parc temàtic desnaturalitzat”, ha afegit.
MÉS-Estimam Palma ha reiterat la necessitat que les institucions es plantegin la creació d’una Zona de Control d’Emissions (ECA) a la Mediterrània, tal com proposa Aliança Mar Blava. Segons Truyol, “aquesta àrea de control permetria limitar la contaminació de l’aire produïda pels vaixells, i aplicar estàndards més estrictes sobre les emissions per garantir l’equilibri entre la sostenibilitat del sector marítim i la protecció ambiental i social de les poblacions costaneres de la Mediterrània”.
La formació ecosobiranista torna a alertar que l’acord assolit pel Govern de les Illes Balears amb les principals empreses navilieres s’acosta molt a les dades obtingudes durant el 2019
Aquesta àrea ECA ja existeix en altres costes, sobretot del nord d’Europa i Nord Amèrica, i permet exigir característiques tècniques i ambientals als vaixells, com per exemple:
- Que s’hagin construït a partir de 2011.
- Que funcionin amb gas natural.
- Que tenguin sistemes de tractament d’aigües residuals i sistema de reducció de residus.