Palma, 2 de març de 2023.- El tinent de batle de Cultura i Benestar Social, Antoni Noguera i la coordinadora general de Benestar Social i Drets Socials, Catalina Trobat han comparegut al Centre d’acollida de la Fundació Sant Joan de Déu de Mallorca per presentar les dades del servei municipal d’acollida familiar de curta estada de l’any 2022.
Noguera ha explicat en la compareixença que “el servei d’acollida ha donat resposta a l’augment de demandes i ha avançat en la qualitat de l’atenció a les famílies en un context econòmic molt marcat per la manca d’habitatge i la pujada de preus derivada de la guerra d’Ucraïna”.
Antoni Noguera: “El servei d’acollida ha donat resposta a l’augment de demandes i ha avançat en la qualitat de l’atenció a les famílies en un context econòmic molt marcat per la manca d’habitatge i la pujada de preus derivada de la guerra d’Ucraïna“.
El servei d’acollida de curta durada és un servei dirigit a famílies monoparentals o biparentals, amb menors a càrrec, en situació de dificultat social per carència de recursos econòmics, laborals i suport familiar, però que mantenen factors de protecció social. L’àrea de Benestar Social hi tenia 54 places concertades des de 2016 i aquest passat mes de gener del 2023 han augmentat 4 places, per un valor de 33.000 €, passant així a tenir 58 places d’acollida. La previsió de la regidoria és de continuar augmentant les places.
Segons paraules de Trobat “la crisi de l’habitatge a Palma fa que es pugui veure clarament que el requeriment d’aquest recurs ha tingut un fortíssim increment durant el 2022. Respecte a l’any anterior, hem passat de 47 a 74 famílies acollides, que significa haver passat de 134 a 228 persones ateses”.
L’àrea de Benestar Social hi tenia 54 places concertades des de 2016 i aquest passat mes de gener del 2023 han augmentat 4 places, per un valor de 33.000 €
Les causes d’acollida registrades han estat principalment: la situació irregular a Espanya de les persones immigrants, perquè en mancar de permís de treball, els arrendadors es neguen a facilitar un contracte de lloguer. Altres motius d’acollida són l’elevat preu mensual del lloguer d’un habitatge, la pèrdua del treball per la crisi econòmica derivada de la guerra d’Ucraïna i els desnonaments.
Enguany, encara que les famílies i persones ateses han sofert un alt increment, per contra, les pernoctacions han experimentat un descens, fet que es justifica perquè les estances de les famílies són més curtes. Per tant, el servei és temporal i d’ajuda puntual.
Dades significatives:
- El 60% de les famílies acollides al servei surten amb habitatge.
- El 76% dels infants han presentat millores en el seu rendiment escolar.
- El servei ha escomès 8 Prestacions econòmiques, (4 Municipals i 4 RESOGA).
- 256 Accions de suport, informació i acompanyament
- 33 Persones han fet un curs de formació per la seva reinserció social.
- De les 105 persones adultes ateses al servei, 71 es trobaven en situació irregular i, per tant, són 34 les persones que podien accedir a un contracte de treball. D’aquestes 34 persones, 21 varen trobar feina durant l’estada al centre, això representa un 62%.