Palma, 11 de maig de 2023.- MÉS-Estimam Palma ha presentat avui les seves propostes per revolucionar la mobilitat a Palma durant la propera legislatura. La formació ecosobiranista considera que la ciutat està totalment colonitzada pel vehicle privat, amb efectes molt negatius per al Medi Ambient i per a la salut de les persones, provocant fins i tot morts cada any. Els vehicles utilitzen el 85% de l’espai públic de la ciutat, deixant als vianants només el 15%. MÉS-Estimam Palma considera que el predomini del cotxe és el principal responsable de la pèrdua de qualitat de vida a Palma. Això és així tant per l’ocupació de l’espai públic com per la contaminació de l’aire i pels renous que provoca.
Neus Truyol ha promès que impulsarà una autèntica revolució en les polítiques de mobilitat a Palma: “impulsarem canvis radicals a l’espai urbà. Així, ampliarem l’espai per a vianants i les zones verdes amb arbres. Ampliarem les voravies i crearem nous eixos cívics, com el del carrer Cotlliure, que connectaran diferents barris i equipaments de Palma i promouran la interrelació entre els veïnats i veïnades. Crearem “superilles” i zones de baixes emissions, i ampliarem l’ORA i els ACIREs per pacificar el trànsit”.
“A partir d’aquí”, ha apuntat la candidata, “farem que la bicicleta sigui el transport prioritari, llevant lloc als cotxes. Construirem aparcaments per a bicicletes, i augmentarem els punts de càrrega per a les que siguin elèctriques. Farem més carrils-bici, sempre dins la calçada per assegurar la convivència amb els vianants. Per posar dos exemples, canviarem el carril-bici del carrer Blanquerna a 31 de Desembre, i el de la plaça d’Espanya a les Avingudes”. La candidata ha afirmat també que “impulsarem l’ús individual de la bicicleta, amb ajudes econòmiques a la seva compra. A més, ampliarem Bicipalma a tots els barris i pobles de Palma, per garantir el dret a la mobilitat de tothom a preus assequibles. I no només apostarem per la bicicleta per als desplaçaments dins la ciutat, sinó també dins l’entorn rural, on farem rutes ciclistes connectades amb la zona urbana -per exemple, les previstes en el Pla de Sant Jordi”.
“Tot això”, ha explicat Truyol, “anirà acompanyat amb una revolució del transport públic. Farem que el bus sigui un mitjà de transport competitiu amb el cotxe (més còmode, més barat, més ràpid i menys contaminant). D’aquesta manera reduirem les emissions de gasos i millorarem la qualitat de vida i la salut de la gent”. “Per fer aquesta transformació”, apunta la candidata, “augmentarem el número i les freqüències dels autobusos, i crearem més línies transversals que comuniquin els barris i pobles entre ells sense passar pel Centre. Així garantirem el dret de tothom a la mobilitat, reduint les desigualtats entre les diferents zones de Palma. També ampliarem l’oferta de bus-nit a més barris i pobles, posant un èmfasi especial en zones on ara no arriba, com el Litoral de Llevant o Ponent”.
La candidata a la batlia ha promès també donar un impuls definitiu al tramvia de Palma: “construirem, en col·laboració amb el Govern de les Illes Balears, la línia que connectarà la plaça d’Espanya amb s’Arenal i amb l’aeroport. A més, impulsarem les noves línies que uniran el Centre amb el municipi de Calvià, i la que unirà el Centre amb Son Espases i Son Rapinya pel Camí dels Reis”.
El número dos de la candidatura, Miquel Àngel Contreras, ha fet un balanç de les accions duites a terme els darrers anys: “hem ampliat el Bicipalma amb 45 noves estacions, arribant a 18 barris més i superant els 6.000 usuaris. Hem renovat la flota d’autobusos i hem augmentat les freqüències a tots els barris i pobles. Hem fet el transport públic gratuït per als menors de 16 anys i, com a mesura temporal contra la crisi, actualment és de franc per a tota la població. Hem pacificat el trànsit reduint les velocitats a la ciutat a 30/40 km/h, i a 80km/h a la via de cintura”.
Per a Contreras, “hem fet passes en la bona direcció, però en volem més. La situació de la mobilitat a Palma continua essent insostenible. Hem d’acabar amb la dictadura del cotxe i avançar cap al model que estan implantant totes les ciutats europees, on la prioritat són els vianants i les bicicletes. Això passa per implantar la Ciutat dels 15 minuts, on tots els serveis estiguin a l’abast de la gent; per augmentar els desplaçaments caminant, en bicicleta i en transport públic; i per reduir els desplaçaments en vehicle privat”.