Comparteix a les teves xarxes!

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email

MÉS-Estimam Palma convertirà les escoles en un refugi climàtic i en un espai de trobada per als barris

Palma, 24 de maig de 2023.- MÉS-Estimam Palma ha presentat avui les seves propostes per convertir l’escola de proximitat i el seu entorn en un espai de trobada per als barris i en un espai de refugi contra el canvi climàtic. Ho ha fet davant el CEIP Aina Moll, per exemplificar el que hi vol fer la formació la propera legislatura. Hi han participat la candidata a la batlia de MÉS-Estimam Palma, Neus Truyol, i el número 2 de la candidatura, Miquel Àngel Contreras.

Neus Truyol ha explicat el projecte impulsat per MÉS-Estimam Palma: “farem de les escoles i del seu entorn el centre dels nostres pobles i barris, dotant-les de recursos per fer front a tres problemes fonamentals de la nostra ciutat: en primer lloc, l’emergència climàtica i les onades de calor que cada vegada afecten més el curs escolar; en segon lloc, les altes taxes d’abandonament escolar; i en tercer lloc, la manca d’equipaments i de serveis públics per als veïnats i veïnades de les barriades. Per això convertirem els centres educatius en refugis climàtics i en espais de vertebració social i de transformació urbana dels barris. I garantirem l’excel·lència de l’ensenyament millorant les instal·lacions dels centres educatius”. 

La candidata de MÉS-Estimam Palma ha explicat en què consistiran aquests canvis: “farem que els patis de les escoles i tot l’entorn exterior dels centres siguin espais pacificats i renaturalitzats per a vianants i sense cotxes, amb més llocs d’ombra, més arbres i vegetació i més bancs, on els infants puguin jugar, els joves fer esport i la gent gran tenir llocs de trobada. Crearem així les “illetes escolars”, que els centres podran utilitzar per a l’ensenyament i l’esplai. Perquè s’ha demostrat amb la pandèmia que necessitam més zones verdes per reduir l’efecte illa de calor, és a dir, l’augment de temperatures que pateixen les ciutats. La renaturalització d’aquests espais anirà acompanyada de l’impuls d’una xarxa d’horts urbans transgeneracionals, tant per als joves i infants com per a les entitats veïnals i de gent gran. A més, la circularitat dels materials que farem servir en la millora dels patis reduirà la petjada de carboni”. Com a exemple ha posat el projecte que l’Ajuntament està treballant amb l’IES Aurora Picornell, que ampliarà l’espai docent al seu pati i a la zona verda annexa, millorant la qualitat i les instal·lacions del centre per donar un millor servei i reduir l’abandonament escolar.

“Per altra banda”, ha afegit la candidata, “les escoles i instituts seran agents productors d’energies renovables. Instal·larem plaques solars a les cobertes dels centres, amb el format de comunitats energètiques de barri, connectant-les amb els veïnats de la zona, especialment a les barriades més poblades que pateixen més la pobresa energètica. Farem així l’energia accessible als sectors vulnerables a preus econòmics. Les llars situades a menys de 2 km se’n podran beneficiar. Serà com els projectes pilot que actualment s’estan dissenyant al CEIP Camilo José Cela i a l’IES Autora Picornell, que implantaran un autoconsum compartit amb EMAYA i l’Institut Balear de l’Energia”.  

Neus Truyol ha explicat també que “les primeres superilles que farem a la ciutat integraran els centres docents per garantir uns entorns escolars lliures de contaminació atmosfèrica i acústica, i crearan uns espais segurs amb accés fàcil als equipaments, a les zones verdes i als serveis de l’entorn. Per exemple, una superilla integrarà els Instituts Ramon Llull i Joan Alcover amb el bosc urbà del Canòdrom i el Velòdrom, que serà una extensió de l’espai docent -els centres podran desenvolupar activitats educatives al bosc urbà-, la qual cosa suposarà una relació directa del centre de la ciutat i de la comunitat escolar amb la natura“. 

Truyol ha posat un altre exemple, el projecte de reforma de la plaça dels Patins: “crearem espais d’ombra a tota la plaça perquè sigui més amable per als veïnats i veïnades durant els mesos d’estiu, eliminarem la circulació de cotxes a la zona d’entrada de l’escola i unirem la plaça amb l’escola Aina Moll, creant d’aquesta manera un entorn escolar més ample, que es convertirà en una extensió de l’escola. Tot creant un entorn segur per a les famílies i els docents”. 

Miquel Àngel Contreras, per la seva banda, ha afirmat que “des de MÉS consideram l’Educació un servei públic fonamental per construir una societat més lliure i igualitària. Defensam una educació pública, laica, de qualitat i en català, que garanteixi la cohesió social, la igualtat d’oportunitats i els drets de ciutadania de tots els infants i joves”.  I ha recordat que “a Palma tenim 53 centres educatius públics repartits a totes les barriades”. Contreras ha explicat una altra proposta de la formació: “convertirem aquests equipaments en autèntics centres cívics de les barriades els horabaixes i els caps de setmana, amb més activitats socials i culturals per a infants i joves. Farem créixer així el programa de patis oberts iniciat aquesta legislatura. A més, ampliarem aquest programa a la resta d’espais i serveis de les escoles, com les biblioteques, les sales polivalents i els pavellons esportius. Tot per optimitzar els espais i equipaments públics, i que donin servei fora dels horaris lectius. Així incrementarem de forma considerable l’oferta d’equipaments i serveis a les barriades”.  

El segon de la llista ha recordat el projecte de Ciutat dels 15 minuts proposat per la formació: “volem unes escoles situades a menys de 15 minuts caminant i que assegurin l’arrelament dels infants i joves als seus pobles i barris. Això forma part de la nostra aposta per una ciutat amb menys cotxes i amb la majoria dels desplaçaments caminant o en bicicleta. Per fer-ho serà necessari augmentar els equipaments de les barriades, i això permetrà també millorar els recursos dels centres educatius. A més, millorarem la zonificació escolar per aconseguir una escola de proximitat. Augmentarem la xarxa de camins escolars segurs, que connectaran, a través d’eixos cívics o de carrers pacificats, els centres educatius amb places, zones verdes i altres equipaments del barri. També impulsarem els bici-busos a totes les escoles públiques i rutes escolar. Crearem comunitat social a través de l’escola”.  

Contreras ha recordat les mesures de pacificació dels entorns escolars que s’han iniciat els darrers quatre anys, i ha posat com a exemple la transformació del carrer Germans García Peñaranda en un espai per a vianants, impulsada a petició de la comunitat escolar del CEIP Felip Bauzà. “Ha estat un projecte que ha pacificat el trànsit i ha fet un barri més amable, creant al mateix temps un espai perquè els infants de l’escola facin activitats. Això és el que volem fer a tot Palma. A més, hem impulsat les rutes escolars segures a diferents escoles i hem fet, juntament amb els centres CEIP Felip Bauçà, CEIP Pràctiques, CEIP Miquel Costa i Llobera i els veïnats i veïnades, el disseny participatiu del futur eix cívic de Cotlliure. També estam dissenyant un camí escolar a Sant Vicenç de Paül i a Sant Josep de la Muntanya que augmentarà els espais on fer una part de l’activitat educativa. Per garantir una Ciutat amiga de la infància i la joventut i una Ciutat Educadora, pensam que els joves i infants han de participar en el disseny de les intervencions a l’escola i al seu entorn”.

Comparteix a les teves xarxes!

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email