Comparteix a les teves xarxes!

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email

MÉS lamenta que la implantació de les ZBE serà una altra oportunitat perduda per a Palma

Palma, 18 de juny de 2024.- MÉS per Palma considera insuficient la proposta de Zones de Baixes Emissions presentada per l’equip de govern. El regidor de la formació, Miquel Àngel Contreras, considera que “l’ordenança que planteja el Partit Popular no suposa pràcticament cap diferència respecte dels actuals ACIREs del Centre Històric. Per tant, no representa cap avanç en la reducció d’emissions a la ciutat ni a favor de la mobilitat sostenible a Palma”.

Cal tenir en compte que el Centre ja és, de fet, una de les zones amb menys emissions de la ciutat, gràcies a l’ampliació dels ACIREs feta els darrers anys. En aquest sentit, Contreras ha remarcat que “les Zones de Baixes Emissions s’haurien de plantejar allà on se centra el gruix de la mobilitat de Palma, i no és precisament en el Centre Històric, sinó a la franja entre les avingudes i la via de cintura”.

La creació de les ZBE s’hauria de combinar amb altres mesures de reducció del vehicle privat, com les superilles, que estan previstes al Pla de Mobilitat Urbana Sostenible 2022-2030 (PMUS) i al Pla General de Palma. S’haurien de plantejar, a més, objectius com la reducció de l’ús dels vehicle privat, el creixement del transport públic, l’increment de l’ús de la bicicleta, l’augment de les zones verdes i dels espais per a vianants o l’augment dels desplaçaments a peu. “El Partit Popular no vol fer cap passa en aquest sentit. Martínez està obsessionat en fomentar la dictadura del cotxe per damunt del benestar de la ciutadania, per damunt de l’aposta per gaudir d’un espai públic més amable per a la infància i la gent gran”, ha explicat Contreras.

A més, cal tenir en compte que el Partit Popular allarga la seva implantació fins a l’any 2030. Per tant, “la proposta del PP no només no suposa cap avanç, sinó que ens situa en postures més pròpies del segle passat, quan no es qüestionava l’ús del vehicle privat per damunt de la salut pública. En conseqüència, Martínez està jugant greument amb la salut i les vides de la gent”.

“Pel que fa al centre històric la proposta és ridícula. En aquesta zona de la ciutat s’hauria pogut avançar en qüestions com un repartiment de mercaderies de forma més sostenible, impulsant-hi l’ús de vehicles elèctrics i de més petites dimensions, com ja fan moltes altres ciutats i països europeus”.

D’altra banda, MÉS per Palma ha recordat que la Llei estableix la possibilitat de cobrar una taxa als vehicles per poder entrar a les ZBE. “Des de MÉS ja plantejàrem al ple del passat mes de març que se n’aprofitàs la implantació per prohibir la circulació dels cotxes de lloguer en aquestes noves zones, però el Partit Popular no està disposat a fer-ho, i hi va votar en contra”, ha assenyalat Contreras.

Així, la formació considera tot això “una oportunitat perduda perquè Palma avanci cap a una ciutat més sostenible, amb un aire més net per respirar. És evident que després de la dimissió de dos alts funcionaris de l’àrea de Mobilitat el Partit Popular no tenia cap intenció de fer una proposta que reduís significativament les emissions a Palma. El PP i Martínez han escollit bàndol i governen al costat dels que van en contra de la comunitat científica i de la salut de la gent. La seva proposta de ZBE denota la falta de valentia pròpia d’uns governants que s’alineen amb els postulats negacionistes de l’emergència climàtica propis de l’extrema dreta”.

Cal recordar que, segons l’Inventari Nacional d’Emissions de Gasos d’Efecte Hivernacle del Ministeri per la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic, el sector de l’automòbil va ser el responsable del 27,7% de les emissions totals de GEI a l’Estat espanyol el 2020. I és que, a més del CO, els òxids de nitrogen, altres compostos i diferents grandàries de partícules que provoca, impacten i contribueixen no només al canvi climàtic, sinó també a la falta de qualitat de l’aire, directament relacionada amb el nombre de morts prematures que cada any suma Europa. Només a l’Estat espanyol varen morir més de 40.000 persones per malalties associades a la contaminació.

“Per tant, la creació de noves Zones de Baixes Emissions hauria de ser una fita històrica que contribueixi a reduir la contaminació de la ciutat, a eliminar emissions causants de canvi climàtic i a recuperar espai públic per a les persones. Per molt que Martínez i el PP realitzin anuncis contra la massificació i a favor del medi ambient, totes les seves decisions ens condueixen a perpetrar un model destructiu i que ens segueix abocant al col·lapse. Necessitam solucions a les emergències i no tant de màrqueting polític”, ha conclòs Contreras.

Comparteix a les teves xarxes!

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email