Palma, 28 de maig de 2025 – MÉS per Palma ha mantingut una reunió amb veïnades i veïnats del Districte de Ponent afectats pel Decret-Llei de projectes residencials estratègics. Es tracta dels barris de Sa Teulera, Son Armadams, Son Dureta, Son Espanyolet, Son Flor, Son Rapinya, Sa Vileta, Los Almendros, Son Xigala, Son Peretó, Son Roca, Son Ximelis, Son Anglada, Son Dameto i Son Cotoner. La trobada ha servit per explicar els efectes reals del decret del PP sobre els projectes residencials estratègics d’aquesta zona de Palma. Hi han participat el diputat de MÉS al Parlament, Ferran Rosa, i la portaveu de MÉS per Palma, Neus Truyol. En el decurs de la reunió la portaveu de MÉS per Palma, Neus, Truyol, ha denunciat que “aquest decret no millora la ciutat. Ben al contrari, la hipoteca a favor dels especuladors”.
De l’habitatge protegit a la trampa hipotecària
El decret del PP i VOX substitueix els habitatges de preu protegit (HPP) pels de preu limitat (HPL). Això suposa un increment del preu dels habitatges protegits d’un 30%. Si una família vol comprar un d’aquests pisos haurà d’afrontar una hipoteca amb una càrrega mensual de 1.200 euros. “Aquests preus són impossibles per a la majoria de les famílies. Una que tengui uns ingressos de 2.000 euros mensuals, com es pot pagar un habitatge? No ho podran fer ni els joves, ni les famílies monoparentals, ni la immensa majoria dels treballadors, ni la gent gran que vol seguir vivint al seu barri. És un mur invisible que exclou una bona part dels residents”, ha advertit Truyol.
Més habitatges, més cars i menys zones verdes i comerços. Barris dormitori
“El decret augmenta un 45% l’edificabilitat, és a dir, que hi haurà més ciment”, comenta Truyol. Això sí, els habitatges seran més cars i els barris tendran menys zones verdes, menys comerços i menys serveis. Només al districte de Ponent l’increment de població serà molt important. “El PP permet que hi hagi 17.000 persones més vivint en aquesta zona, quasi el doble del que preveia el Pla General. Això suposarà més cotxes en una ciutat ja col·lapsada. També representarà més consum d’aigua, quan ja és un recurs escàs i que no estarà garantit als nous residents. Aquest decret va contra el sentit comú i el benestar de la gent”, ha comentat Truyol.
Per contra, les zones verdes es reduiran dràsticament. Només als Urbanitzables de Ponent significarà, a la pràctica, la pèrdua de 68.720 m² de verd urbà, l’equivalent a gairebé 10 camps de futbol. Aquesta reducció condemna els barris a tenir més població amb menys serveis i menys verd. Hi haurà menys arbres i més formigó. “Això significa menys salut per les persones que hi visquin, amb menys ombra i més calor. Una ciutat més grisa, com la que es preveu, no té cap futur. Els barris han de créixer amb més espais verds, no han d’estar més tancats dins el ciment”, ha afirmat Truyol.
Can Fontet: el cas que explica el negoci
“La nova normativa regala 326 milions d’euros als promotors dels urbanitzables de Ponent”, denuncia Truyol. Només a Can Fontet suposarà 163 milions d’euros de beneficis extres per als promotors. “I aquests beneficis multimilionaris per a uns pocs són a canvi de res. Bé, a canvi de barris amb menys zones verdes, menys comerços i habitatges més cars. Un negoci redó per als grans promotors. Una mostra clara d’especulació pura i dura” expressa Truyol.
Palma no s’ho mereix
“Aquest model no dóna resposta a les necessitats reals de la gent, només als interessos d’una minoria que s’enriquirà. Jaime Martínez i Marga Prohens han decidit regalar la ciutat al negoci privat mentre els residents són expulsats dels seus barris”, ha conclòs Truyol.