Comparteix a les teves xarxes!

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email

MÉS per Palma exigeix accions urgents per garantir el dret a la mobilitat: “Palma no es pot permetre un estiu més de col·lapse”

Palma, 21 de juliol de 2025 – Davant l’estiu més caòtic en matèria de mobilitat dels darrers anys, MÉS per Palma presentarà al proper plenari una proposició amb mesures urgents i estructurals per defensar el dret a la mobilitat de la ciutadania i per fer front a la saturació del transport públic derivada de la massificació turística i de la passivitat del govern municipal.

Els ecosobiranistes alerten que la situació és crítica i que ja afecta la vida diària de milers de palmesans, que veuen com autobusos plens passen de llarg a les parades o que han d’afrontar increments de tarifes en serveis públics essencials com el BiciPalma. L’impacte del turisme massiu sobre la mobilitat s’ha fet insostenible, especialment durant els mesos d’estiu.

“La mobilitat a Palma està al límit, però el govern de PP i VOX ha optat per no fer res. Ha renunciat al tramvia, ha encarit la bicicleta pública i ha abandonat les línies de bus més utilitzades pels residents. La seva política és clara: posar obstacles als palmesans mentre afavoreixen un model pensat només per al turisme massiu”, ha declarat Miquel Àngel Contreras, regidor de MÉS per Palma.

Un govern que renuncia a la mobilitat pública

MÉS per Palma denuncia que el govern municipal no només no actua, sinó que pren decisions que agreugen el problema. La renúncia al projecte del tramvia —una infraestructura de transport públic moderna, d’alta capacitat, eficient i sostenible— ha estat una passa enrere especialment greu. El tramvia estava pensat per descarregar les línies de bus més saturades, reduir la dependència del vehicle privat i avançar cap a una mobilitat metropolitana real.

A més, el deteriorament del servei de BiciPalma ha estat evident el darrer any: estacions buides a diari a la majoria de barris, increment abusiu de tarifes i un recàrrec per l’ús de bicicletes elèctriques que pot suposar un encariment del servei de fins a un 300%. Aquestes mesures no només no fomenten la mobilitat sostenible, sinó que la penalitzen. I tot això, mentre el servei s’obre als turistes sense cap regulació clara, convertint una eina pública pensada per al desplaçament quotidià dels residents en una atracció més de temporada.

Pel que fa al transport amb bus urbà, l’Ajuntament no ha previst cap mesura excepcional per pal·liar la seva saturació durant els mesos d’estiu. Les conseqüències les pateixen cada dia treballadors, estudiants i famílies que depenen del transport públic per desplaçar-se.

Una proposta clara per garantir el dret a la mobilitat

Davant aquesta situació, MÉS per Palma presenta al plenari una bateria de propostes realistes, factibles i centrades en les necessitats de la ciutadania:

  • Reforç de les línies de l’EMT més afectades per la pressió turística —com la L25, la L4 o la L35— amb més freqüències, més vehicles i personal extra durant la temporada alta i a les hores punta.
  • Estudi de noves línies llançadora que connectin la plaça d’Espanya amb els barris més afectats pel col·lapse, per facilitar l’accés al centre i evitar l’ús del vehicle privat.
  • Implantació de sistemes d’informació intel·ligent que permetin conèixer en temps real l’estat de les línies més saturades, mitjançant l’APP de l’EMT, millorant així la planificació i gestió del servei.
  • Reactivació del projecte del tramvia com a infraestructura clau per al futur de la mobilitat pública a Palma, amb l’exigència de finançament a les administracions competents.
  • Foment del servei BiciPalma, amb tarifes estables i accessibles, eliminació del recàrrec a les bicicletes elèctriques i una aposta decidida per ampliar el nombre d’estacions i la flota, especialment als barris.
  • Millora de la coordinació entre l’EMT i el TIB, per optimitzar els horaris, fer-los compatibles i reforçar els serveis interurbans més demandats, especialment en temporada alta.
  • Creació d’un fons de compensació per l’impacte de la pressió turística sobre el transport públic, finançat per Govern i Estat, i destinat específicament a reforçar línies i serveis durant l’estiu.

“El transport públic ha de ser un dret garantit, no una correguda d’obstacles. És hora de posar la ciutat al servei dels que hi viuen, no dels que només la visiten. Des de l’oposició oferim propostes concretes, valentes i viables per canviar aquesta realitat”, ha conclòs Miquel Àngel Contreras.

Comparteix a les teves xarxes!

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email