Palma, 22 de juliol de 2025.- MÉS per Palma, el PSOE Palma i Unides Podem han presentat avui la moció conjunta que duran al Ple de juliol. Els partits d’esquerres denuncien que, per primer cop a Palma des del 2017 i gràcies al canvi normatiu aplicat pel Partit Popular i Vox, hi podran accedir menors de 18 anys, un fet que posa en risc la protecció i el benestar dels infants i adolescents.
Les portaveus de MÉS per Palma, Neus Truyol, i d’Unides-Podem, Lucía Muñoz, respectivament, i el portaveu del grup municipal socialista, Xisco Ducrós, han estat acompanyats per Kike Gimeno, representant de l’associació Satya Animal. La moció compta amb el suport, també, de Progreso en Verde i la Fundació Franz Weber.
El passat 29 d’octubre de 2024 el PP i Vox aprovaren la modificació de la Llei 9/2017, de regulació de les corregudes de bous i de protecció dels animals de les Illes Balears, per permetre l’entrada dels menors a les corregudes de bous. Una norma que, en el seu moment, fou pionera, tant en la protecció dels menors com en la normativa de protecció animal.
Ara, PP i Vox permeten, de nou, que tornin a entrar menors a les corregudes de toros, un fet que va en contra de la declaració de Palma com a Ciutat amiga dels infants i de la Convenció sobre Drets del Nin de les Nacions Unides, que recomana prohibir l’entrada als menors de 18 anys a les corregudes. Les administracions públiques tenen l’obligació de protegir els drets dels de la infància i l’adolescència per a què visquin en un entorn lliure de violències. La Fundació Franz Weber ha denunciat, a més, promocions taurines dirigides a menors d’edat de Palma per a la correguda de toros de dia 7 d’agost, amb preus molt reduïts per incentivar-hi l’accés de menors.
Les corregudes introdueixen elements de violència gratuïta innecessària en la vida dels menors, amb efectes traumàtics en la seva educació. No s’ha d’oblidar, a més, que els “espectacles taurins” són espais on són presents el maltractament i el sacrifici d’animals vius, però on també es pot ferir greument persones, fins i tot provocant-los la mort. Davant aquest acte de mort, és imprescindible mantenir la protecció dels infants i menors. Exposar-los a aquestes activitats genera una banalització del maltractament i la tortura cap a altres éssers vius.
Moció conjunta
Per tot això, MÉS per Palma, PSOE Palma i Unides-Podem presentaran una moció conjunta al Ple de juliol per defensar els drets de la infància i l’adolescència i exigir la modificació de la Llei 9/2017, de regulació de les corregudes de bous, per reclamar la majoria d’edat per entrar a les corregudes de bous. A més, s’insta al Parlament a què promogui una normativa que prohibeixi fer promocions d’entrades als menors d’edat i desincentivi la participació de menors a les corregudes de bous i a l’Ajuntament a que rebutgi l’exposició dels menors d’edat a un acte de violència gratuïta i de maltractament animal com són les corregudes de bous.
Per últim, també es demana que es prenguin mesures legislatives, administratives i educatives de protecció de la infància d’acord amb els pronunciaments del Comitè dels Drets del Nin de Nacions Unides i que els partits amb representació a l’Ajuntament treballin de forma decidida a totes les institucions on tenen representació, per tal de prohibir les corregudes de bous, ja que suposen tortura animal i van contra tots els principis i normatives de benestar animal.