EMAYA i l’Ajuntament de Palma agraeixen a la ciutadania i a les empreses de la Calatrava, Sindicat, Monti-sion i la plaça Sta. Eulàlia la seva participació i implicació
La Recollida Selectiva Mòbil ja es considera un sistema de referència a l’àmbit de gestió de residus per ser innovador, respectuós amb el patrimoni i sostenible
Palma, 15 de gener de 2018.- EMAYA i l’Ajuntament de Palma realitzen un balanç molt positiu del primers 6 mesos de funcionament de la recollida selectiva mòbil del centre històric, en la seva primera fase als barris de la Calatrava, Sindicat i Monti-sion. Per aquest motiu des d’aquestes institucions s’agraeix als veïns i veïnes, comerciants, empresaris, centres educatius i altres entitats, la bona acollida al sistema i la seva implicació i participació que han fet possible aquests bons resultats.
Aquesta bona acollida i participació en la correcta separació dels residus han fet possible que en aquests 6 primers mesos de funcionament s’hagi assolit la xifra del 72% de recollida selectiva. Hem de tenir en compte que amb anterioritat a la posada en marxa d’aquest sistema, i actualment a la resta de Palma, la recollida selectiva és del 20%.
Neus Truyol, presidenta d’EMAYA, acompanyada de l’assessor del districte centre, Miquel Àngel Contreras, i representats de les associacions de Canamunt i la Calatrava, ha presentat avui matí aquestes dades durant la visita a les instal·lacions logístiques d’aquest sistema, ubicades a l’antic centre de la recollida neumàtica.
Truyol ha posat èmfasi en l’agraïment de la participació que ha fet possible aquests bons resultats: “Gràcies a la col·laboració de tots els agents implicats s’han aconseguit els objectius d’implantar la recollida selectiva al centre de la ciutat, inclosa la matèria orgànica per primera vegada a Palma, i protegir el paisatge i el patrimoni del centre històric eliminant la presencia dels contenidors fixos als carrers i places.” Contraras, en el mateix sentit, ha insistit que “els resultats són conseqüència de la bona experiència d’implantar un sistema consensuat entre l’Ajuntament, els empresaris i la ciutadania”.
Clinton Romney, de l’associació de veïns de Canamunt, ha valorat de forma molt positiva “el canvi que ha suposat aquest sistema per als barris, també pel que fa a netedat i renous”. Ha destacat la bona adaptació de la gent, “ha assumit el sistema molt més ràpid del que tots pensàvem”.
Per altra banda, Edita Navarro i Christer Sodelberg de l’associació de veïns de la Calatrava han manifestat que “ens vàrem haver d’acostumar, però ara estam encantats, molt contents de poder participar en la recollida selectiva; és un privilegi per a nosaltres tenir aquest sistema que ens permet conscienciar-nos sobre la producció i gestió dels nostres propis residus”.
Les dues associacions han coincidit en demanar més dies de recollida d’envasos i paper i cartó “si separes els residus et dones compta que es produeix menys rebuig i més de les fraccions reciclables, la freqüència de recollida de rebuig (ara 4 dies a la setmana) es podria reduir si s’incrementa la recollida d’aquestes fraccions reciclables, actualment de tres dies”.
Neus Truyol ha manifestat que estudien ja les peticions dels veïns i que enguany es podran introduir els canvis per millorar el sistema, que s’ampliarà també a la resta del centre històric a partir del març.
La recollida selectiva mòbil es va implantar als barris de la Calatrava, Sindicat i Monti-sion dia 29 de maig. Aquests barris tenen una població d’unes 4.000 persones, del total de 14.000 incloses en el projecte complet que s’ha d’implantar a la resta de barris del casc històric.
Posteriorment, el mes d’agost, s’implantaren dues noves plataformes a la plaça de Santa Eulàlia, que varen permetre eliminar els contenidors situats al lateral de l’església.
Així, actualment, cada capvespre s’instal·len a 17 punts les plataformes per a la recollida selectiva, que estan a disposició dels veïns entre les 19 i les 23 h. Per poder realitzar aquest servei EMAYA compta amb un total de 24 plataformes i 8 vehicles elèctrics que les remolquen des del centre d’operacions fins las punts de recollida.
Els veïns poden dipositar els residus en aquest horari segons el calendari de recollida per a cada una de les fraccions. La matèria orgànica, l’oli de cuina i els bolquers són de recollida diària.
72% de recollida selectiva
Les dades de recollida de residus al llarg d’aquest primers 6 mesos de funcionament certifiquen la bona acollida de la ciutadania i els comerços d’aquests barris. És especialment destacable que la recollida de matèria orgànica sigui al centre del 34,5%, quan aquests barris són els primers on s’implanta la recollida selectiva domiciliària d’aquesta fracció, tan important des del punt de vista ambiental i fonamental per aconseguir xifres significatives de reciclatge.
Cal recordar que el sistema de recollida selectiva mòbil mitjançant plataformes es complementa en aquest tres barris amb una recollida porta a porta de rebuig, vidre, envasos, paper i cartó i matèria orgànica a 74 establiments turístics, comerços i d’altres serveis (centres educatius, convents…).
Aquest sistema va començar el primer mes amb només 24 establiments i només recollint rebuig, vidre i matèria orgànica, i aquest estiu s’amplia a més fraccions, i progressivament no han deixat d’incorporar-se bars, restaurants, cafeteries, hotels, escoles, empreses diverses, etc. Permet oferir un servei pràctic per a aquests establiments, a més d’evitar que els residus comercials saturin les plataformes.
Intensa campanya d’educació, vigilància i seguiment
Sens dubte una part important de l’èxit d’aquest sistema ve donat per la intensa campanya educativa que es va fer prèviament a la posada en marxa del sistema i el fet que aquest fos una campanya de proximitat, de contacte directe amb la ciutadania i els establiments, amb visites domiciliàries i taules informatives a la zona com a elements més destacats.
Un equip d’educació ambiental de 6-8 persones ha treballat des de dos mesos abans de la posada en marxa del servei, realitzant una intensa tasca educativa amb la intervenció a més de 3.000 domicilis visitats; més de 150 comerços visitats; entrega de 1.600 conjunts de reciclatge (poals i bosses compostables per a la separació de la matèria orgànica, bosses tricolors de recollida selectiva i imants amb el calendari de recollida); distribució de 5.000 fulls i 3.000 guies de reciclatge; 24 taules informatives; cartes i avisos a tots els habitatges; xerrades i altres activitats, i educació al carrer i vigilància de les plataformes.
A més a més, des de la posada en funcionament del servei, es realitza un intens seguiment per part de l’equip d’educació ambiental, els servei d’inspecció ambiental i el propi equip tècnic. Els educadors i els controladors ambientals han estat presents al carrer durant les hores de recollida, per informar sobre aquest nou servei, com separar els residus, horaris i vetllar per a un bon ús de les plataformes de recollida selectiva.
Repercussions i interès per l’experiència
Així mateix, també cal destacar que altres pobles, ciutats i empreses de gestió de residus s’han interessat per l’experiència, especialment pel caràcter innovador i per les seves possibilitats per als centres històrics i ciutats patrimonials:
- Visita de delegació de cabildos canaris i Ecoembes (setembre 2017)
- Visita empreses gestores de Barcelona (octubre)
- Visita altres municipis mallorquins (octubre 2017)
- Presentació a les jornades tècniques d’ANEPMA (empreses públiques estatals de gestió ambiental) (novembre 2017)
- Ponència a les jornades sobre residus a cuitats Patrimoni de la Humanitat (jornades a Eivissa) (novembre 2017)
- Ponència a Gijón, jornada tècnica sobre models de gestió de residus (desembre 2017)
- Propera presentació al congrés internacional a Girona com a cas d’èxit (febrero 2018)
- Propera visita i jornada tècnica (abril 2018) per a gestors i empreses de tot l’estat.