Palma, 29 de gener de 2021.- L’Ajuntament de Palma començarà a executar projecte del nou carril bici del carrer Aragó la setmana que ve. El projecte permetrà connectar la xarxa ciclista de Palma amb Marratxí a traves del carrer Aragó. Les obres, que tendran un pressupost d’aproximadament 65.000 euros, tendran una durada aproximada de tres mesos i contribuïran a generar uns 20 llocs de feina.
Aquest carril bici al Districte de Llevant connectarà el carrer de Jacint Verdaguer amb el carrer de Can Foradí i cerca arriba,r en un futur, al terme municipal de Marratxí i consolidar un carril bici a l’àrea metropolina de Palma.
Aquest projecte contribuirà a assolir l’objectiu de l’acord de govern d’incrementar la xarxa ciclista i millorar la connexió amb els barris. Així, entre aquest nou carril bici i el que es construí aquest estiu entre el carrer Andrea Doria i Andreu Torrens, en dos anys la xarxa ciclista de Palma haurà sumat 3,5 quilòmetres de carrils bici nous, sumant així un total de 95,5 quilòmetres de carril bici.
El carril bici es desenvoluparà en dues fases. Per una banda es millora el carril bici existent al carrer de Jacint Verdaguer el traçat del qual es desplaça a la calçada entre la plaça de Santa Elisabet i el carrer de Sant Vicenç Ferrer.
En aquest tram, d’aproximadament 350m, es reduirà en un dels dos existents, els carrils de circulació del carrer de Jacint Verdaguer en sentit carrer de Tomàs Luís de Victòria.
D’aquesta manera, l’actual aparcament en cordó del costat dels nombres parells del carrer de Jacint Verdaguer es desplaça en aquest tram sobre un dels carrils existents i s’allotja el carril bici entre aquests i la vorada.
La vorera dels nombres parells del carrer de Jacint Verdaguer s’amplia passant dels 2,15m actuals a pràcticament 4 metres.
Aquesta intervenció elimina els conflictes entre vianants i ciclistes que es produeixen especialment als horaris d’entrada i sortida de les escoles. Aquesta actuació no provocarà la pèrdua de cap estacionament.
Carril bici des de Prevere Rafel Barrera fins carrer Can Foradí
Per altra banda, el nou carril bici del carrer d’Aragó parteix de la finalització del carril bici de Jacint Verdaguer en la confluència amb el carrer de Tomàs Luís de Victoria, pel costat dels nombres parells del carrer de Prevere Rafael Barrera, on actualment existeix un aparcament en semibateria que passaria a cordó, fins la trobada amb el carrer d’Aragó just a la confluència amb el pas elevat de l’Ma-20, seguint la traça dels nombres senars del carrer d’Aragó i per sota del pas elevat de la via de cintura. A partir d’aquest punt continua per la calçada , desplaçant els carrils de circulació al primer tram entre l’enllaç de l’Ma-20 sentit Ponent i el carrer Ceres.
El tram del carrer Aragó comprés entre el torrent de na Bàrbara fins al carrer de Can Foradí s’ha dissenyat ocupant l’actual banda estacionament en cordó, tot formant un carril bici bidireccional de 2m d’amplada i 1.520m de longitud.
L’actuació provocarà que de les 72 places en semibateria i 2 en cordó que existeixen al tram del carrer del Prevere Rafael Barrera entre el carrer de Tomás Luís de Victòria i el carrer d’Aragó es passi a 36 places en cordó, suposant una manca de 38 places per aquest tram.
Pel que fa a l’afecció al carrer d’Aragó entre els carrers d’Antoni Gomila i de Can Foradí suposarà l’eliminació de les 91 places en cordó existents en l’actualitat a més de la reordenació de les places de mobilitat reduïda existents als carrers dels voltants.
Illeta de protecció per a vianants a la mitjana del carrer Aragó
Així mateix suposarà una reordenació de les amplades dels carrils de circulació al tram del carrer d’Aragó entre el carrer de Blanes Viale i el carrer d’Antoni Gomila on s’elimina un tram del carril de gir a l’esquerra del carrer Aragó sentit Marratxí entre l’enllaç de l’Ma-19 i el carrer d’Eol, una intervenció que s’aprofita per allotjar una illeta de protecció del vianant a la mitjana del carrer d’Aragó en el pas de vianants.
Des de l’àrea de Mobilitat s’estima que actuacions suposaran una millora de la capacitat de circulació de la via ja que evitaran la interferència de les operacions d’estacionament i desestacionament al carril dret en sentit ciutat. En aquest sentit el PMUS ja indica que per les vies de la xarxa viària bàsica han de ser de forma preferent “sense estacionament”.
Accessibilitat a les aturades de l’EMT
Pastor ha destacat, per la seva banda, que és una intervenció “senzilla però important perquè millora també l’accessibilitat d’aquesta zona de Palma. Així, des de l’àrea d’Infraestructures s’aprofitarà aquesta actuació per realitzar algunes millores d’accessibilitat en aquesta zona i a infraestructures com els embornals d’aquesta zona. Així, s’intervendrà millorant el paviment i fent accessibles les aturades de bus de l’EMT situades al carrer Aragó.
Consens veïnal
Al llarg dels darrers mesos l’àrea de Mobilitat i Districte Llevant han explicat l’inici d’aquest projecte a les entitats veïnals dels principals barris per on discorre aquest carril bici com són Rafal Vell, El Vivero, Las Palmeras, Embat i Son Fortesa, que han manifestat el seu suport a aquesta infraestructura que connectarà aquesta zona de Palma a densament poblada amb el centre de la ciutat.