Comparteix a les teves xarxes!

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email

Benestar Social presenta un nou model d’atenció social que descarrega de burocràcia els treballadors i aposta per l’acompanyament de les persones

Palma, 18 de juny de 2021.- El tinent de batle de Cultura i Benestar Social, Antoni Noguera i la coordinadora general de Benestar, Catalina Trobat, han presentat avui un nou model d’atenció social que suposarà un abans i un després en la manera d’atendre les persones a Ciutat. Fins ara l’entrada als serveis socials es feia sempre a través dels centres comunitaris bàsics situats a diferents barris de palma. A partir d’ara s’unifica en una via d’entrada, gràcies a un telèfon 900 i a tres nous serveis (triatge, atenció directa sense cita prèvia i una oficina de prestacions) que al seu torn resoldrà temes burocràtics o derivarà als centres de serveis comunitaris en cas que sigui necessari.

Aquest nou model garanteix una entrada als serveis socials que evita que cada ciutadà hagi d’adaptar-se a la llista d’espera del centre que li pertoca segons la barriada de residència, indistintament del tipus de demanda. És a dir, permet atendre per vies diferents les urgències de la cobertura de les necessitats bàsiques dels casos més vulnerables. A més de ser més eficaços també farà possible atendre molta més gent: si fins ara s’atenien 100 casos nous a la setmana el nou model permetrà que hi entrin gairebé 500 cada setmana.

Antoni Noguera: “és l’aposta més important que fem des de Benestar Social per poder atendre la demana real d’ajuda de les persones que més ho necessiten. Gràcies a aquesta nova manera de funcionar multiplicarem per cinc l’entrada de peticions d’ajuda que pot atendre setmanalment l’àrea”.

Tot això serà possible amb la creació de 3 nous serveis: un de triatge, un d’atenció directe sense cita prèvia i una oficina de prestacions, que s’encarregarà d’alleugerir la tasca dels centres de serveis socials. A més, posa en marxa una línia d’atenció telefònica (el 900-701-071) que ajudarà a redirigir les peticions que faci la ciutadania. Tot això serà possible gràcies al reforç de gairebé 50 professionals més. “Descarregam els serveis socials implantats a cadascuna de les barriades de tasques burocràtiques per tal que puguin estar al costat de les persones que més ho necessiten”, ha dit Noguera.

Aquest nou sistema implica un reforç de gairebé 50 professionals.

Punt de partida

La crisi sanitària provocada per la COVID19 ha fet augmentar de manera sobtada la pobresa i el risc social i ha accentuat les situacions de vulnerabilitat existents. Aquesta situació és reflectida en el creixement exponencial de les demandes d’ajuts per cobrir necessitats bàsiques al sistema de serveis socials. “El context ha pressionat els serveis socials comunitaris bàsics –els municipals- i amb aquesta reorganització que presentam avui ens permet ser més moderns, àgils i capaços d’absorbir noves demandes que, tot i l’augment de personal, no estan només centrats en l’augment de recursos humans”, ha explicat Trobat.

El nou model d’organització crea tres serveis nous:

  1. EPASS: equip de primera atenció de serveis socials (18 treballadors socials i 6 auxiliars)
  2. OAC Social: punt d’atenció directe sense cita prèvia. (Serveis centrals d’Avingudes. 3/ 4 treballadors segons les necessitats)
  3. Oficina de prestacions: oficina de gestió de prestacions econòmiques.

Una nova manera de funcionar

1. EPASS

L’equip de primera atenció social és un servei de triatge dels serveis socials municipals, que actualment té 18 treballadors socials en funcionament, 6 auxiliars que responen al telèfon i atenen entre 100 i 120 demandes noves cada setmana. Avui s’ha inaugurat la seva seu a la plaça d’Espanya de Palma.

La seva tasca és la de fer una primera atenció i valoració en 24 hores; donar informació, orientació i assessorament, a més de derivar i gestionar de forma unificada la llista d’espera. També s’encarrega d’atendre urgències i emergències, derivar els equips territorials i contenir la prestació d’urgència.

2. OAC Social

L’OAC Social és un punt d’atenció directe sense cita prèvia situat a l’edifici dels serveis centrals d’Avingudes que es va posar en marxa el mes de gener. Fins a 4 tècnics segons la necessitat, s’encarreguen de l’atenció directa i de donar informació, certificats, informes d’accés a prestacions garantides, de vulnerabilitat etc.

3. Oficina de prestacions

És una oficina on només és gestionaran les ajudes econòmiques municipals d’urgència i les prestacions de cobertura de necessitats bàsiques com l’alimentació o el suport a les despeses d’habitatge. Aquesta oficina també oferirà informació i seguiment d’altres prestacions de dret com la RESOGA o l’IMV, per exemple.

Per redistribuir el flux de demandes l’àrea també ha posat en marxa un nou telèfon d’atenció a les persones que volen demanar informació o necessiten d’ajudes socials més o menys urgents. Es tracta del 900-701-071

Centres de Serveis Socials Comunitaris Bàsics

Aquest nou model permetrà que els centres de serveis socials comunitaris bàsics, que són 9, puguin encarregar-se de l’acompanyament real i de primera mà a cadascuna de les barriades (Ciutat Antiga, Litoral de Llevant, Litoral Nord, Sector Est, Llevant Sud, Nord, Ponent, Mestral i Gregal). Per accedir-hi caldrà que siguin derivats per qualcun dels serveis anteriors. 

Aleshores els equips territorials s’encarregaran del suport als processos i a intervenir socialment de manera individual i familiar i també amb la comunitat, reforçant així el treball comunitari. Pel que fa a les seves tasques concretes i als criteris de funcionament, recauen en ells el diagnòstic, els itineraris d’inserció consensuada, l’acompanyament  i suport en processos d’inserció, els retorns i l’avaluació de cadascun d’aquets processos, el treball en xarxa i els projectes grupals i comunitaris.

Comparteix a les teves xarxes!

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email