Palma, 2 de maig de 2023.- El candidats de MÉS tant al Consell com a l’Ajuntament de Palma han anunciat avui la seva intenció de soterrar part del traçat de la via de cintura al seu pas per Ciutat. La intenció, segons la candidata a la batlia, Neus Truyol, és “superar una frontera interior que divideix barris i famílies dins la ciutat”. Els barris més beneficiats seran els situats a un costat de Llevant, com Son Fortesa Nord, Es Rafal, Son Güells, Son Malferit i el Molinar; i els situats a l’altre costat de Llevant, com Son Fortesa Sud, Son Canals, Son Gotleu, La Soledat, i el Nou Llevant.
La proposta consisteix en baixar la cota actual de la via de cintura des de Son Bordoy al carrer d’Aragó. La via de cintura quedaria així en una posició similar a la que ja té ara quan passa per davall el carrer Manacor i permetria la seva cobertura parcial, per a poder donar continuïtat als carrers en superfície, connectant els barris dels voltants. Així guanyaríem més espai per a vianants, ciclistes o transport públic, o bé per a poder aconseguir nous espais lliures, amb arbrat i verd dins la ciutat.
Truyol ha recordat que aquest soterrament ja està projectat en el nou Pla General d’Ordenació Territorial de Palma, recentment aprovat, i que “contribuirà a la reducció dels agents contaminants, tant atmosfèrics com acústics, suposarà també una important millora per a aquestes barriades, que tenen molts habitatges situats devora la via de cintura.” A més, ha recalcat que “existeixen nombrosos exemples en el nostre entorn cultural -estatal i europeu- de ciutats que han emprès operacions d’integració urbana de grans infraestructures viàries, essent molt similars en aquest cas les reformes de la Gran Via a l’Hospitalet o la de la Ronda de Dalt a Barcelona”.
Segons el candidat ecosobiranista al Consell, Jaume Alzamora, “els veïnats de famílies treballadores d’aquestes zones de Palma mereixen un entorn de ca seva més habitable i amable. No volem barris maltractats per la via de cintura. Una carretera amb una alta densitat de trànsit que passa per dins la ciutat, on viu la gent. Hem d’eliminar els efectes negatius que provoca als veïns i veïnes”. Pel que fa al renou, ha explicat Alzamora, “l’objectiu de la proposta és reduir els 63 decibels actuals vora la via de cintura (abans de la reducció de velocitat a 80 km/h eren 65 decibels) fins als 35-40 decibels que es el que es considera adequat per a un habitatge”. “La convivència es garanteix amb una ciutat amb menys renous”, ha puntualitzat la candidata a baltlessa.
Aquesta actuació, que s’haurà de realitzar per part del Consell de Mallorca en col·laboració de l’Ajuntament de Palma, està inclosa a la Norma 39 del Pla Territorial que defineix l’Àrea de Reconversió Territorial (ART 11.3), que té una superfície de 97 Hectàrees.
A més de la integració de la Via de cintura a l’entorn urbà, proposam la reconfiguració del seu entorn, generant una nova façana urbana que aniria des del nou nus de Son Bordoy fins el carrer Aragó i amb usos residencials i activitat econòmica compatible amb la vida de barri. Aquesta actuació de regeneració i millora urbana permetrà, entre altres objectius: la remodelació de la zona entorn de l’Estadi de l’Atlètic Balears, l’obtenció d’almenys 413 habitatges de protecció pública, i també millorar les dotacions públiques amb 20.000 m2 de zones verdes i amb 18.000 m2 d’equipaments. S’eliminen els usos industrials previstos en el PGOU de 1998, i s’impedeix la creació de nous centres comercials, apostant pel comerç de proximitat en plantes baixes dels edificis.