Palma, 8 de novembre de 2023.- El Govern de les Illes Balears ha anunciat la desaparició de la zonificació escolar i la recuperació del criteri d’haver estat antic alumne per tenir plaça en un centre educatiu. Segons la portaveu municipal de MÉS per Palma, Neus Truyol: “es tracta d’una aposta, una més, del PP a favor de l’escola concertada i de la segregació escolar. El Govern de Retrocés ataca el dret a l’educació de la població més vulnerable, que pretén concentrar encara més a uns pocs centres escolars i reduir d’aquesta manera les seves oportunitats de futur”.
Des de MÉS per Palma han volgut remarcar que, pel que respecta a Palma, una ciutat ja educativament molt segregada, els efectes d’aquesta mesura seran molt negatius per a la cohesió social, i s’afegiran a altres accions ja anunciades pel Pacte PP-VOX amb l’objectiu de construir una societat més desigual entre rics i pobres, com la segregació per llengua.
A més, ha afegit la regidora “aquestes mesures, que fomenten l’ús del cotxe privat en els desplaçaments, augmentaran el caos a la nostra ciutat, i tendran efectes molt negatius en el Medi Ambient i la salut de les persones”.
El model de mobilitat que en sortirà és un autèntic despropòsit:
- Augmentarà la contaminació atmosfèrica i acústica i, per tant, el número de persones que mor cada any a causa d’ella.
2. Agreujarà els problemes del trànsit a la ciutat, provocant greus molèsties als veïnats i veïnades dels barris afectats per les entrades i sortides de les escoles.
3. Augmentarà les emissions a l’atmosfera i, per tant, contribuirà a augmentar els efectes del Canvi Climàtic amb la pujada de les temperatures, en uns moments en que la humanitat s’està quedant sense temps per evitar una catàstrofe.
4. Contribuirà a que Palma no pugui complir els seus compromisos de reducció d’emissions, la qual cosa comportarà multes milionàries de la Unió Europea.
“Això se suma, a més, al despropòsit que ha suposat la renúncia a 13 milions d’euros dels Fons Europeus Next Generation, per desenvolupar entre altres mesures, l’Eix Cívic de Cotlliure, que incloïa el projecte del primer Camí Escolar Segur a gran escala urbana fet a demanda dels centres escolars del barri i que vertebrava una comunitat educativa de més de 5.000 alumnes”, ha explicat Truyol.
A Palma hi ha 126 centres escolars (67 col·legis públics, 46 col·legis concertats i 13 col·legis privats). Especialment a la zona de La Vileta i Son Rapinya, fora de la Via Cintura, es concentren alguns dels centres amb més alumnes. Aquest fet ja està creant problemes greus de congestió de trànsit i molèsties als veïnats i veïnades d’aquests barris, que s’agreujaran amb aquesta mesura.
La regidora ha incidit en què “només accions decidides per l’educació pública, amb mesures compensatòries per als i les alumnes més desafavorits, combinat amb una aposta per la Ciutat dels 15 minuts, podran donar solució a la greu situació social i mediambiental que pateix la nostra ciutat”.
La solució passa per:
- la reducció de les zones escolars per garantir una escola de proximitat.
2. la creació de camins escolars segurs perquè els infants hi arribin caminant.
3. la creació de zones per a vianants devora les escoles.
4. l’eliminació del trànsit a tot l’entorn escolar.
5. l’augment dels carrils-bici i d’altres modalitats de transport sostenible.
6. la renaturalització de l’espai públic.
7. la conversió de l’entorn escolar en un espai per al gaudi i per a la interrelació per als infants i per a totes les persones que viuen al barri.
Actualment només un 41% dels alumnes de Palma va sol a escola. La resta hi van acompanyats, un 29% caminant a causa del perill d’atropellament, i un 20 % en cotxe, tot i que només un 7,5% viu a més de 30 minuts caminant. Dos terços d’aquests escolars preferirien anar a peu o en bici a l’escola si hi hagués les condicions adequades.
Finalment, Truyol ha conclòs que “les mesures anunciades pel Govern de Retrocés són una aposta més pel caos a la ciutat. Van contra tots els criteris de mobilitat sostenible i agreujaran alguns dels principals problemes estructurals de la nostra ciutat, la desigualtat social i la colonització de l’espai urbà per part del cotxe privat. Augmentaran les emissions a l’atmosfera contribuint al Canvi Climàtic i a l’augment de la temperatura de l’illa de calor urbana, creixeran les molèsties als veïnats i agreujaran els problemes de salut pública. Un autèntic desastre per a la nostra ciutat”.