Comparteix a les teves xarxes!

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email

L’Oficina Antidesnonaments ha aturat 1.759 desnonaments des del 2015

Palma, 28 de gener de 2020.- El tinent de batle de Cultura i Benestar Social, i la regidora de Model de Ciutat, Habitatge Digne i Sostenbilitat han comparegut per exposar el balanç de l’Oficina Antidesnonaments de l’any 2019. Antoni Noguera i Neus Truyol, respectivament, han posat en evidència la necessitat de regular el mercat immobiliari per atacar d’arrel les dinàmiques perverses que perjudiquen les famílies més vulnerables.

Des de la seva inauguració s’ha obert i gestionat 3.332 expedients, dels quals:

– impagament de lloguers 52%

– expedients hipotecaris 31%

– ocupacions il·legals 15%

– altres 1%

L’any 2019 s’han gestionat 683 expedients dels quals el 59% corresponen a impagament de lloguer i el 18% a execucions hipotecàries, i el 21% a ocupacions il·legals.

Aquestes dades posen en evidència que els expedients per impagaments de lloguer s’ha gairebé doblat respecte el 2015. És a dir, l’any obertura de l’oficina es tramitaren 174 expedients d’aquest tipus, i des del 2017 la xifra ha anat augmentant fins a la xifra de 401 expedients gestionats el 2019, el que suposa el 60% dels expedients d’un any. En canvi, les execucions hipotecàries han disminuït lleugerament.

Neus Truyol exposa que “el problema del lloguer a Palma és real, perjudica a bona part de la població de Palma i de forma més directa i greu als més vulnerables, que són els que atén l’Oficina. Els casos per impagament de lloguer venen provocats per un avís de finalització de contracte, és a dir, que el propietari no vol renovar els lloguers vigents o proposa un preu superior al que es pot pagar. Aquesta indefensió s’ha de combatre amb mesures contundents contra l’especulació. L’habitatge no és un privilegi, és un dret”.

En aquest sentit, la regidora de Model de Ciutat ha recordat que està en marxa la futura regulació del lloguer turístic, l’anàlisi de la limitació dels preus de lloguers per barris, la construcció d’habitatge públic, el desenvolupament de llei de l’habitatge per multar als propietaris que tenen pisos buits, etc. “Partim d’un dèficit de política activa en habitatge i la conseqüència és aquesta: una societat més dèbil davant el mercat especulador que no entén de drets públics”.

Per la seva part, Antoni Noguera ha posat en valor la solvència de l’Oficina com a xarxa de suport a la ciutadania, i ha reclamat que “és una responsabilitat compartida que necessita el recolzament i la coordinació d’altres administracions per poder una resposta proporcional a l’emergència habitacional que viu Palma». 

L’Ajuntament de Palma és un dels pocs que disposa d’una oficina específica per defensar els drets de l’habitatge. Des de la seva obertura al setembre de 2015, l’Oficina Municipal s’ha consolidat com una solvent xarxa de suport a la ciutadania tal i com ha refermat el tinent de batle Antoni Noguera. “La feina de tots els treballadors i treballadores de l’Oficina en la seva tasca d’atenció ciutadana és vital per a donar resposta eficient a la necessitat de la gent i ser realment un servei de proximitat”. 

L’Objectiu de l’Ajuntament de Palma és minimitzar les situacions de desemparament i extrema vulnerabilitat de les famílies en risc de desnonament i oferir-los alternatives que garanteixin el seu dret bàsic a l’habitatge.

1.759 expedients aturats i resolts

Des del 2015, l’oficina municipal ha paralitzat el 68% dels expedients amb data de llançament des de la seva obertura. Concretament:

– expedients hipotecaris: 79% resolts

– lloguers: 66% resolts

– ocupacions il·legals: 66%

– Total: 68%

A més, l’oficina dur a terme una tasca de mediació amb les entitats bancàries molt important perquè apliquin el Codi de bones pràctiques. En aquest cas, encara és necessària la implicació de les entitats perquè facilitin la reestructuració del deute.

  2015 2016 2017 2018 2019 TOTAL
Llançaments aturats 141 274 235 199 180 1029
Bones pràctiques 73 90 38 22 11 234
Mediació amb el banc 46 72 59 57 39 273
Condonació deute 7 27 30 18 6 88
Lloguer social banc aconsseguits 28 61 28 13 5 135  
Total desnonaments aturats 295 524 390 309 241 1.759  

A més, l’àrea de Cultura i Benestar Social es fa càrrec de la cobertura de moltes ajudes que adjudiquen a través de l’Oficina i que en tot l’any 2019 han suposat 68.176€.

En relació a la tipologia de nuclis de convivència, la majoria de les persones que acudeixen a l’Oficina són parelles amb fills (30%), mares/pares sols amb fills (23%) i persones soles i grup amb relació familiar (15%). I segons el barri de procedència, les famílies que acudeixen són dels barris de Son Gotleu, Pere Garau, Foners, La Soledat i Camp Redó, principalment.

               
NR  EXPEDIENTS ANY GESTIÓ          
TIPUS 2015 2016 2017 2018 2019 Total general
LLOGUERS 174 (40%) 359 405 403 401 (59%) 1.742 (52,3%)
EXP HIPOTECARIS 201 285 274 162 123 (18%) 1.045 (31,4%)
OCUPACIÓ IL·LEGAL 29 78 109 137 146 (21%) 499 (15%)
ALTRES2   5 11 17 13 (2%) 46 (1%)
Total general 404 727 799 719 683 3.332

Nombre llançaments aturats amb data de llançament

              LLANÇAMENTS APLAÇATS O ATURATS
TOTALS LLANÇAMENTS PROGRAMATS AMB DEMANDA JUDICIAL 2015 2016 2017 2018 2019 Total General NR %
EXP HIPOTECÀRIS 52 66 61 35 21 235 185 79%
LLOGUERS 89 246 272 245 203 1055 697 66%
OCUPACIONS IL·LEGALS 17 26 42 62 77 224 147 66%
Total: 158 338 375 342 301 1514 1029 68%

Desnonaments aturats i resolts

  2015 2016 2017 2018 2019 TOTAL
Llançaments aturats 141 274 235 199 180 1029
Bones pràctiques 73 90 38 22 11 234
Mediació amb el banc 46 72 59 57 39 273
Condonació deute 7 27 30 18 6 88
Lloguer social banc aconseguits 28 61 28 13 5 135
Total desnonaments aturats 295 524 390 309 241 1.759
TOTAL 2019 68.176 €
Cobertura de despeses alimentació 1.277€
Cobertura de despeses habitatge 65.556€
Cobertura de despeses de manteniment de la llar 1.343€
Cobertura de despeses de transport 20€

Comparteix a les teves xarxes!

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email