Comparteix a les teves xarxes!

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email

L’Oficina Antidesnonaments obre 140 expedients nous durant l’estat d’alarma i el 85 per cent són casos d’impagaments de lloguer

Oficina Antidesnonaments, Palma

Palma, 28 d’abril de 2020.- La regidora de Model de Ciutat, Habitatge Digne i Sostenibilitat, Neus Truyol, ha explicat avui en roda de premsa que l’Oficina Antidesnonaments ha registrat un augment en l’obertura de nous expedients de lloguer des que es decretà l’estat d’alarma. En concret, durant el mes d’abril es duplicaren els expedients en relació al mes de març i el 90 per cent dels expedients posen de manifest les dificultats d’assumir el pagament de lloguers. El 2019 el 60 per cent dels expedients gestionats per l’OAD ja es corresponien a impagaments de lloguer.

Des que es decretà l’estat d’alarma, l’Oficina Antidesnonaments ha obert 140 expedients nous, el 85 per cent dels quals són casos d’impagament de lloguer. En total, el 2019 s’obriren 638 expedients nous en tot l’any i en els primers quatre mesos del 2020 se n’han obert 437, que s’estan gestionant actualment. Els perfils dels nuclis de convivència que han acudit a l’oficina i als quals se’ls hi ha obert expedient corresponen principalment a famílies amb fills, grup amb relació familiar, i en segon terme persones soles i monoparentals.

Expedients oberts març-abril 2020

Mes d’oberturaTipusTotal
Març 2020HP
LL
O
5
33
10
Total març 202048
Abril 2020HP
LL
O
4
86
2
Total abril 202092
Total general140

La regidora Neus Truyol ha recordat que l’Oficina antidesnonament es va crear el 2015 per ajudar la ciutadania en la prevenció i intervenció en situacions d’urgència social derivades de les noves situacions de vulnerabilitat, un objectiu encara més necessari en les actuals circumstàncies de crisi sanitària, econòmica i social, que colpeja de forma més directa i ràpida els més vulnerables. L’OAD també té entre les seves funcions la d’atorgar ajudes econòmiques i fer un assessorament jurídic i administratiu dels casos.

En aquest sentit, des que es decretà l’estat d’alarma, l’OAD està portant a terme la següent feina:

  1. Atenció telefònica.
  2. Seguiment dels casos oberts, tot i que terminis judicial suspesos.
  3. Obertura nous expedients.
  4. Gestió d’ajudes econòmiques (alimentació, higiene, lloguer, etc).
  5. Elaboració i difusió guia informativa per a sol·licitar a les entitats bancàries les moratòries en el pagament d’hipoteques.

“La tasca ingent que fa l’OAD és ara més necessària que mai però és el moment d’anar a l’arrel del problema i limitar el preu dels lloguers”, ha afegit Truyol. “Palma ja patia un greu problema d’accés a l’habitatge, on la perversió de l’ús especulatiu per davant de l’ús habitacional ha deixat molta gent lluny d’accedir a un habitatge a preus assequibles, tant que en els darrers quatre anys el preu s’havia incrementat un 60 per cent”.

La regidora de l’àrea ha advertit que la situació s’agreujarà si no s’actua en diferents direccions. “Actuam amb celeritat amb els recursos de què disposam, però exigim més ajudes directes a les famílies que ho necessiten. Exigim més doblers per ajudes a lloguer i a polítiques actives d’habitatge per a les persones que ho necessitin a la nostra ciutat”. “Per això creim que és el moment que la banca retorni els 42 mil milions que va rebre de les arques públiques en l’anterior crisi econòmica. Demanam que la banca i els fons voltor cedeixin els habitatges que tenen buits perquè els ajuntaments i les autonomies els puguin oferir com a habitatge social i ampliar el parc públic”.

La regidora de Model de Ciutat, Habitatge Digne i Sostenibilitat, Neus Truyol, en una imatge d’arxiu.

Truyol ha conclòs que l’Ajuntament destinarà totes les ajudes i tots els mitjans al seu abans perquè aquesta crisi no deixi ningú enrere, i menys les persones més vulnerables.

Atenció a la ciutadania

Aquest mes d’abril l’OAD ha rebut gairebé 600 telefonades, el 60 per cent de les quals són consultes o cites per informació sobre moratòries de lloguer. Així, 370 de les 600 consultes tenien aquest objectiu.

A més, hi ha una clara relació amb el volum de telefonades des que l’11 d’abril es publicaren les ajudes al lloguer. Aleshores s’arribà a 63 telefonades i es mantingué una mitjana superior a les 50 telefonades cada dia. “Per això, demanam celeritat en el repartiment de les ajudes, les situacions de vulnerabilitat que es registren van més enfocades al lloguer que als habitatges en propietat”.

Cridades ateses a l’OAD fins al 24 d’abril de 2020.

Gestió d’ajudes econòmiques (alimentació, higiene, lloguer…)

L’Àrea de Benestar és la que atorga les ajudes que es tramiten des de l’Oficina Antidesnonaments. Durant aquest dos mesos de març i abril s’han multiplicat per sis les ajudes econòmiques donades en comparativa amb el 2019. L’any passat s’atorgaren 5.400 euros en ajudes puntuals i enguany en aquests dos mesos més de 31 mil euros. “Aquestes xifres reflecteixen cap a on van les necessitats de la ciutadania”, ha dit Truyol.

Ajudes econòmiques març-abril 2020 (fins al 23/04/2020)

MesConcepteImportNº famílies
març 2020Entrada lloguer2.300 €3
Equipament electrodomèstics315 €1
Equipament mobiliari596 €2
Habitació/pensió2.500 €4
Parament llar300 €1
Rebuts pendents de lloguer5.683 €6
Total març’2011.649 €17
Abril 2020Alimentació1.053 €5
Article d’higiene personal60 €2
Entrada lloguer580 €1
Habitació/pensió930 €3
Neteja domèstica de manteniment60 €2
Rebuts pendents de lloguer16.733 €28
Total abril’2019.416 €41
Total general31.110 €58

Comparteix a les teves xarxes!

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email